Gra w szkołę czyli jak wykorzystać gamifikację na lekcji

Akademia rozwoju nauczyciela

Gamifikacja jest działaniem, które od dawna funkcjonuje w życiu społecznym. Każdy z nas brał udział w różnorodnych konkursach czy programach, które wykorzystują pozytywne emocje i zabawę dla osiągnięcia zamierzonego celu.

Gamifikacja, tłumaczona także jako gryfikacja lub grywalizacja, to zamierzone zastosowanie w trakcie projektowania gier mechanizmów i technik, które mają walory motywujące, uprzyjemniają nudne czynności oraz powodują zwiększanie zaangażowania, lojalności i przyzwyczajeń ludzi. Jej założeniem jest takie ukierunkowanie i mobilizacja działań uczestników, aby cel, nawet jeśli wydaje się nudny czy monotonny, został osiągnięty. Dzięki zastosowaniu gamifikacji uczniowie dobrowolnie podejmują się wykonania zadań, które zazwyczaj są kłopotliwym obowiązkiem. Elementami składowymi grywalizacji są: cele, pozytywne emocje, mechanizmy gier, motywacja, życiowe sytuacje. 

POLECAMY

Współczesna młodzież wiele czasu spędza przed ekranem komputerów. Jedną z form rozrywki, jakie preferuje, są gry komputerowe. Z dużą dozą prawdopodobieństwa można przypuszczać, że każdy nastolatek przynajmniej raz w życiu był graczem i sprawiało mu to przyjemność.

Aby w pełni zrozumieć ideę gamifikacji, warto najpierw zaznajomić się z kategoriami graczy:

Achievers (rekordziści) – skupiają się na najlepszym wykonaniu zadania powierzonego mu przez grę. Achiever chce być lepszy od innych. Zbieranie punktów i osiąganie wyższego poziomu to jego ostateczny cel w grze. Jeżeli odkrywa świat, to tylko po to, żeby znaleźć skarb lub lepszy sposób wykonania zadania. Interakcje z innymi graczami traktuje jako re...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy