Dołącz do czytelników
Brak wyników

Akademia rozwoju nauczyciela

20 grudnia 2017

NR 21 (Listopad 2017)

Escape room, czyli zamknięci w świecie zagadek

0 16

Od lat zyskuje coraz większą popularność na całym świecie, korzystają z niego niemal wszystkie grupy zawodowe, jak również osoby prywatne, ostatnio ogromnym powodzeniem cieszy się w polskich szkołach.

Escape room, najkrócej mówiąc, jest grą opartą na różnych motywach, której główną atrakcją jest dobrowolne zamknięcie się uczestników w pomieszczeniu pełnym różnorodnych zagadek; wydostać się z pokoju mogą wówczas, gdy rozwiążą całą masę łamigłówek, co pozwoli im odzyskać klucz do wyjścia. Pokoje zagadek stały się poważną konkurencją i jednocześnie alternatywą dla gier komputerowych, co w dobie tak ogromnej cyfryzacji i zaangażowania dzieci i młodzieży  w działalność online ma kolosalne znaczenie.
Wobec takiej formy aktywności nikt nie pozostaje obojętny, a ponadto ma ona wpływ na rozwój analitycznego myślenia, kojarzenia faktów, kreatywności, spostrzegawczości i zręczności. 
Z pełną odpowiedzialnością można rzec, że każdy nauczyciel marzy, aby jego lekcje dostarczały uczniom tak wielu pozytywnych bodźców. Mimo że warunki szkolne nieco ograniczają możliwości, myślę, że warto podjąć trud i stworzyć w szkole pokój zagadek. 

 

Wobec takiej formy aktywności nikt nie pozostaje obojętny, a ponadto ma ona wpływ na rozwój analitycznego myślenia, kojarzenia faktów, kreatywności, spostrzegawczości i zręczności. 

 

Jakie działania możemy podjąć w ramach organizacji projektu – escape room? 

Po pierwsze, wycieczka – w całej Polsce istnieje wiele tego typu miejsc, niektóre z nich oferują rozrywkę w escape roomie dla dzieci i młodzieży. Dzięki takiej wyprawie poznasz ideę, założenia i sposób funkcjonowania pokoju zagadek, co spowoduje, że będzie ci łatwiej wprowadzić te reguły w warunkach szkolnych.

Po drugie, miejsce – zastanów się nad przestrzenią, którą można wykorzystać do tego projektu. Pamiętaj: czym bardziej mroczne i tajemnicze miejsca, tym lepiej, nie możesz jednak zapominać o zasadach bezpieczeństwa. Najlepszym rozwiązaniem jest pomieszczenie, które ma dwa 
odrębne wejścia. 

Po trzecie, uczestnicy – zastanów się nad grupą, która będzie uczestniczyła w zabawie; możesz dokonać podziału klasy na dwie lub trzy grupy. 

Po czwarte, adaptacja pokoju:

  • Wymyśl temat przewodni, czyli świat, do którego zaprosisz uczniów.
  • Określ czas, jaki będą mieli na ucieczkę z pokoju, np. 60 minut. 
  • Napisz jasny i zrozumiały regulamin, z którym zapoznasz uczestników (określ sposoby informowania i alarmowania na wypadek, gdyby wydarzyła się jakaś nieoczekiwana sytuacja, w przypadku młodszych uczniów zastanów się nad inną możliwością monitorowania ich pobytu w pokoju, tak aby móc interweniować).
  • Pomyśl o rekwizytach – pamiętaj, że to one – oprócz zadań, zagadek – odgrywają ogromną rolę w realizacji projektu, zatem zadbaj o to, aby były atrakcyjne i dopasowane do przewodniego tematu. Najczęściej wykorzystywane tematy to: starożytne czasy, wyprawa na księżyc, przygody na Dzikim Zachodzie, średniowieczne historie, kosmiczne podróże, pirackie potyczki, safari, na bezludnej wyspie,...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy