Dla kogo? |
Uczniowie szkół ponadpodstawowych |
Czas trwania |
45 minut |
Ścieżka edukacyjna |
praca z tekstem |
Cele ogólne |
Podczas lekcji kształtowane i wzbogacane są postawy:
- odczytywania i analizowania tekstu popularnonaukowego,
- krytycznego myślenia,
- formułowania własnych sądów dotyczących tekstu popularnonaukowego
|
Cele operacyjne |
Uczeń/uczennica na lekcji:
- rozpoznaje informacje prawdziwe i fałszywe,
- korzysta z przypisów i słownika, by poznać znaczenie archaicznych słów,
- formułuje sądy, które potrafi uzasadnić
Uczeń/uczennica w czasie lekcji:
- wyszukuje w dowolnych źródłach informacje związane z tematem,
- bierze udział w debacie, podczas której prezentuje zajęte przez siebie stanowisko,
- dokonuje konstruktywnej oceny pracy nie tylko swojej, lecz także swoich kolegów i koleżanek z klasy
Uczeń/uczennica po lekcji potrafi:
- dokonać analizy i interpretacji omawianego tekstu,
- wskazać słowa kluczowe,
- omówić najważniejsze zagadnienia, które zawiera omawiany tekst
|
Metody i techniki dydaktyczne |
- elementy myślenia krytycznego,
- metoda niedokończonych zdań,
- feedback (elementy oceniania kształtującego)
|
Formy pracy |
- praca indywidualna,
- debata
|
Środki i pomoce dydaktyczne |
Fragment artykułu popularnonaukowego Stanisława Czachorowskiego Pajędza (czarownica), która Antarktydzie zagraża i być może uczestniczyła w andrzejkowych wróżbach wraz z zestawem ćwiczeń |