Kulturą masową żądzą prawa rynku, zasada równania w dół (ku taniości) i standaryzacji produkcji. Ten rodzaj kultury stanowi produkt przemysłowy, jest kupowany pod wpływem technik marketingowych, a także jest odzwierciedleniem istniejących oczekiwań i powszechnych wartości. Środki masowego przekazu muszą ofiarowywać ujednolicony, homogeniczny pokarm dla przeciętnego smaku, a dużo brutalnych i pornograficznych treści zawartych w medialnych przekazach powoduje skażenie smaku odbiorców. I choć wytwarzany przemysłowo kicz narodził się w mieście, rozlał się na wieś, niszcząc kulturę ludową i usuwając w cień rzemiosło.
POLECAMY
Kultura masowa jest nienasycona, ofiarowując jedynie namiastkę kultury wyższej – fałszując, upraszczając lub usuwając to, co złożone i oryginalne. Kultura popularna odwraca uwagę od doli człowieka, hamuje rozwój jego osobowości i zdolność do doświadczeń, nie dając ostatecznie zadowolenia. Ekspansji populizmu kulturalnego sprzyja atmosfera nieokreśloności, relatywizmu i rozchwiania kryteriów, charakteryzująca erę ponowoczesną. Kultura elitarna jest trudna, gdyż wymaga od odbiorcy wysiłku i odpowiedniego przygotowania. A ilu z nas chce się trudzić, mając w zanadrzu coś lekkostrawnego? Zjawisko to opisuje Cl...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!