Bolesław Prus i storytelling

Polski w praktyce

Szacowny, wybitny prozaik z dziewiętnastego wieku i modne, angielskie słówko, które odsyła nas do najnowszych trendów komunikacyjnych? Owszem, Prus był wielkim artystą, ale jednocześnie rzemieślnikiem, który traktował swoje pisarskie powołanie jako zawód, czyli coś, dzięki czemu się zarabia na życie. A storytelling oznacza przecież tworzenie opowieści, które skutecznie przyciągają uwagę szerokiej publiczności.

Historia literatury, historia sprzedaży

Nic w tym dziwnego czy bulwersującego. Szczerze mówiąc, wizja historii literatury rozumianej jako poważny dyskurs rekonstruujący wzloty duchowe pisarzy, który gardzą sprawami doczesnymi, jest akademicką mistyfikacją. Narodziny powieści, które datujemy na XVIII wiek, to zarazem początek biznesowego przedsięwzięcia, jakim jest obrót książką.

POLECAMY

„Pisarstwo… stało się potężną Gałęzią Angielskiego Handlu” – napisał Daniel Defoe w 1725 roku, autor średnio wykształcony, o nierównym talencie, który doskonale czuł potrzeby publiczności i potrafił je zaspokajać, pisząc bestsellery.

Jeśli więc na działalność literacką spojrzym...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy