Dołącz do czytelników
Brak wyników

Praktyczny Przewodnik Nauczyciela

19 maja 2020

NR 36 (Maj 2020)

Ambrozja na Olimpie, czyli sposób na zdalne utrwalenie mitów

12

Zdalne nauczanie spadło na nas jak grom z jasnego nieba. Nagle trzeba tak przygotowywać i prowadzić lekcje, by nie tylko nauczyć naszych uczniów, zmotywować do pracy, lecz także zrealizować podstawę programową. Prawda jest taka, że izolacja 
nikomu nie służy. Czasem rodzą się w nas gniew i frustracja, a od nadmiaru przebywania przed monitorem boli nas nie tylko głowa, ale też plecy i ramiona. Czujemy dyskomfort psychiczny i fizyczny. Warto pamiętać, że podobnie czują się nasi uczniowie.

Kontakt fizyczny, czyli przebywanie z drugim człowiekiem na co dzień, rozmowa, obserwowanie mimiki twarzy i gestów, prosta wymiana zdań nabrały teraz zupełnie nowego znaczenia. Czekamy na to, co było dla nas chlebem powszednim, a czego – być może – nie docenialiśmy. Tak to już jest, że najbardziej tęskni się za tym, co miało się na wyciągnięcie ręki. Mimo wszystko musimy radzić sobie w tym niepewnym świecie i wypracować takie sposoby, by nauka nie była dla naszych uczniów udręką. Jest to też dobry moment ku temu, by przenieść poczucie odpowiedzialności za własną naukę na naszych uczniów, ponieważ mogą pracować we własnym tempie i w odpowiednim dla siebie czasie. Oczywiście podczas nauki zdalnej nie obędzie się bez zadań interaktywnych, ale pamiętajmy, że narzędzia TIK mają mieć konkretny cel, w tym przypadku mają zachęcić uczniów do poszukiwań, rozwijania zainteresowań i utrwalenia materiału w przyjemny sposób. Jeśli jeszcze, poza polonistycznymi, będą kształtowały inne kompetencje (np. logiczno-matematyczne), to tylko wzmocni poczucie sensu naszej pracy.

Zadbajmy o relacje

Zanim zaczniemy pracę z uczniami podczas lekcji online, proponuję poruszyć sprawy czysto ludzkie. Zapytajmy naszych podopiecznych, jak się czują, co robią na co dzień, co u nich słychać. Z pewnością znajdzie się ktoś, kto chętnie podzieli się wrażeniami z tego trudnego dla wszystkich czasu. Już niezwykłym doświadczeniem będzie to, że po długiej nieobecności dzieci będą mogły zobaczyć nas i swoich kolegów z klasy na ekranie komputera. Warto więc zadbać o to, by chętni mogli się wypowiedzieć, a ci bardziej zamknięci w sobie mogli dać znać o swoim samopoczuciu chociaż uśmiechem. Taka serdeczna, ciepła rozmowa będzie przyjemnym preludium do rozpoczęcia twórczej pracy. 

Zdalne na start!

Lekcje z elementami zadań interaktywnych możemy przygotować właściwie do każdego tematu. Mogą być też podsumowaniem jakiejś partii materiału, np. mitologii. Zadania zaprezentowane poniżej są uniwersalne, a więc bez względu na to, czy pracujemy z naszymi uczniami na lekcji online, czy też przesyłamy im zadania przez e-dziennik albo dołączamy do padletu, wzbudzą zainteresowanie. Zaczynajmy!

Bilet na Olimp

Na początku warto zaskoczyć naszych uczniów, czyli wywołać efekt „wow”. Proponuję więc przygotować dla uczniów bilet, na którym umieścimy imiona bogów olimpijskich. 
 

Załącznik 1. Bilet na Olimp


Aby zrobić taką pomoc, wystarczy wejść na stronę: http://www.faketicketgenerator.com/. Po naciśnięciu na „start now”, pokazuje nam się pusty bilet, a po prawej stronie wzór, jak go wypełnić. Ostatnią czynnością jest wysłanie go do uczniów za pomocą np. e-maila albo zapisanie na swoim komputerze i dołączenie do zasobów jako plik.
Zadanie dla uczniów polega na tym, by każdy z nich wybrał dla siebie jednego z bogów i uzupełnił zdanie:

Jestem jak…, ponieważ…

Dalsza część zadania to wypisanie atrybutów boga oraz przygotowanie jego herbu. Dzięki temu...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy