Odpowiedź na powyższe pytania jest uzależniona od tego, czy nauczyciel ma na uwadze trudności, z jakimi mierzy się młody człowiek, i w związku z tym szuka nowych sposobów na zbliżenie go do dzieła literackiego, czy też najważniejsze dla niego jest przekazanie wartości płynących z obcowania z dziełem literackim niezależnie od poziomu zainteresowania tym swoich uczniów.
POLECAMY
Poniżej zaproponowane zostaną różnorodne pomysły zarówno na zbliżenie ucznia do dzieła literackiego, jak i na oswojenie tegoż dzieła, uczynienie go atrakcyjnym w oczach współczesnego młodego człowieka, który żyjąc w świecie obrazu, mierzy się z nie lada wyzwaniem, jakim jest nauczenie się, że świat literacki to nie tyle kraina, którą można spotkać w książkach, ile nade wszystko przestrzeń, którą każdy, niezalenie od wieku, może odnaleźć w sobie.
Odkryjmy tajemnice biblioteki
Wydaje się to najprostszą i oczywistą drogą, że czytanie lektur bardzo często ma związek z wizytą w bibliotece szkolnej i wypożyczeniem określonego woluminu. A gdyby tak odwiedziny w bibliotece potraktować jako swoiste wtajemniczenie, zbudować rytuał, zaskoczyć uczniów? Oto w porozumieniu z nauczycielem bibliotekarzem nauczyciel polonista instruuje swoich uczniów, by udali się po konkretną lekturę z nietypowym przedmiotem, np. łyżeczką. Następnego dnia na tych, którzy pamiętali i przyszli do szkoły z małą łyżeczką, czeka w bibliotece niespodzianka. Do każdej wypożyczonej lektury uczeń dostaje cukierka, ciasteczko, mały drops zawinięty w papierek wraz z jednym zdaniem, które pochodzi z tej książki. Dodatkowo uczeń słyszy z ust nauczyciela bibliotekarza zdanie zachęty, np.: „Czytanie jest pokarmem dla duszy, dla serca, życzę Ci smaczn...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!