Metody i techniki wykorzystywane do rozwijania twórczego potencjału uczniów

Innowacje polonistyczne

Metoda 5 Dlaczego (5 Why) 

1Narzędzie służy do wykrywania przyczyn problemu. Zadając kilkakrotnie pytanie „dlaczego?”, uczniowie badają związki przyczynowo-skutkowe i mogą dojść do źródła problemu, poznać jego przyczynę, a następnie skupić się na rozwiązaniu. Każda kolejna odpowiedź na pytanie „dlaczego?” przybliża ich do sedna problemu. Metodologia jest tu prosta – pytanie należy powtarzać dopóty, dopóki nie ustali się prawdziwych przyczyn problemu. Odpowiedź na jedno pytanie „dlaczego?” prowadzi do sformułowania kolejnego pytania „dlaczego?”. Narzędzie skłania uczniów do analitycznego myślenia i samodzielnej identyfikacji problemu. Należy jednak uważać, aby się nie zapętlić i nie dojść do błędnych wniosków.
Technika 6–3–5 

POLECAMY

To jedna z odmian burzy mózgów. Cyfry oznaczają kolejno: 6-osobowe zespoły i 3 pomysły generowane przez każdego członka grupy w ciągu 5 minut, po czym następuje zapisywanie ich w specjalnym formularzu. Po upłynięciu wyznaczonego czasu, uczniowie podają...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI