Temat proponowany | Oblicza (nie)jasnej przyszłości – utopia, antyutopia, dystopia, postapokalipsa |
Zagadnienia edukacyjne |
|
Czas realizacji | Jedna jednostka lekcyjna (45 minut) |
Grupa wiekowa | Szkoły ponadpodstawowe |
Cele operacyjne | Uczniowie:
|
Formy i metody pracy |
|
Przebieg zajęć
1| Na początku lekcji nauczyciel prosi uczniów o to, by podzielili się swoimi refleksjami po projekcji filmu
Mad Max: Na drodze gniewu. Ażeby ukierunkować początkowo swobodną wymianę myśli, należy po wysłuchaniu kilku wstępnych zdań zaproponować, by uczniowie udzielili odpowiedzi na następujące pytania:
POLECAMY
- Jaką wizję przyszłości przynosi film?
- Jakie problemy mogą zaistnieć w takiej przyszłości?
- Jakie podjęto kroki, by je rozwiązać?
- W jaki sposób upadek cywilizacji wpływa na kształt ukazanego w filmie społeczeństwa?
Odpowiedzi nie muszą układać się według narzuconej przez pytania kolejności. Wynikiem pierwszej części lekcji powinny być informacje, które skupiałyby się wokół takich problemów, jak katastrofa, która spada na świat, brak dostępu do wody pitnej i żywności, władza sprawowana dzięki sile i przemocy, kobiety sprowadzone do ról reproduktorek, kult maszyn i techniki w świecie, w którym natura została wyjałowiona (około 7 minut indywidualnej pracy).
2| Następnie nauczyciel dzieli klasę na grupy i rozdaje uczniom informacje (załącznik nr 1) na temat czterech wymienionych w temacie gatunków i konwencji. Uczniowie mają około 5 minut na zapoznanie się i zrozumienie podanych im pojęć.
UTOPIA1 Projekt lub przedstawienie idealnego ustroju politycznego, opierającego się na sprawiedliwości, solidarności i równości. Pierwsze utopie powstały w starożytności, np. dialog Państwo Platona. Określenia „utopia” używa się także wobec tych motywów i wątków w literaturze i pseudonauce, które wyrażają tęsknotę człowieka za lepszym światem. |
ANTYUTOPIA2 |
DYSTOPIA3 Utwór fabularny przedstawiający czarną wizję przyszłości, wewnętrznie spójną i wynikającą z krytycznej obserwacji otaczającej autora sytuacji społecznej. Dystopia przyjmuje pesymistyczny osąd zastanego świata, fantastyczna wizja jest zazwyczaj jego hiperboliczną konstatacją, negującą możliwość odmiany w przyszłości zastanego stanu rzeczy. |
POSTAPOKALIPSA4 |
3| Na podstawie informacji uczniowie mają odpowiedzieć na pytanie, jakie elementy powyższych gatunków/konwencji dostrzegli w prezentowanym filmie. Najwygodniej będzie posłużyć się kartą pracy
(załącznik nr 2), na której uczniowie będą zapisywać swoje odkrycia. Należy zasugerować uczniom, żeby przyjrzeli się poszczególnym częściom składowym filmu: scenografii, kostiumom, muzyce, fabule, bohaterom pierwszoplanowym i drugoplanowym itd.
Przykładowe (sugerowane) odpowiedzi:
UTOPIA
|
ANTYUTOPIA
|
DYSTOPIA
|
POSTAPOKALIPSA
|
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!