Zabawy słowem i czytelnicze emocje

Scenariusz lekcji w gimnazjum

Akademia rozwoju nauczyciela

Cele szczegółowe:

POLECAMY

• wyodrębnianie w wyrazach pochodnych podstawy słowotwórczej i formantu,
• nazywanie formantów,
• tworzenie definicji,
• ćwiczenie czytania z podziałem na role,
• ćwiczenia redakcyjne

Nabywane umiejętności:

• tworzenie wyrazów pochodnych różnymi metodami,
• tworzenie definicji słowotwórczych, 
• poprawne stosowanie wyrazów w zdaniu,
• rozbudzanie zainteresowań czytelniczych

Środki 
dydaktyczne:

• Słownik języka polskiego PWN,
• Słownik synonimów,
• drewniane klocki lub kostki (do wyboru nauczyciela),
• karty z ćwiczeniami,
• kartki papieru (np. A3), flamastry

 

Przebieg lekcji

Lekcję zaczynamy od burzy mózgów. Nauczyciel prosi uczniów o skojarzenia związane z zabawą klockami i zapisuje propozycje na tablicy. Skojarzenia (np. układanie, budowle itp.) mają doprowadzić do wniosku, że tak samo jak klockami, możemy bawić się elementami języka, dokładać je do różnych wyrazów, odłączać. Język to zbiór elementów, które połączone ze sobą tworzą różne konstrukcje. Dzięki rozmaitym elementom możemy tworzyć i modyfikować wyrazy. W ten sposób przejdziemy do tematu lekcji i sformułowania definicji słowotwórstwa:

 

SŁOWOTWÓRSTWO – dział językoznawstwa, badający budowę wyrazów oraz środki i sposób ich tworzenia.


Za pomocą klocków w sposób obrazowy możemy także pokazać zasady budowania wyrazów, nazywając kolejno klocki wyrazem podstawowym i form...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy