Cele szczegółowe: POLECAMY |
• wyodrębnianie w wyrazach pochodnych podstawy słowotwórczej i formantu, |
---|---|
Nabywane umiejętności: |
• tworzenie wyrazów pochodnych różnymi metodami, |
Środki |
• Słownik języka polskiego PWN, |
Przebieg lekcji
Lekcję zaczynamy od burzy mózgów. Nauczyciel prosi uczniów o skojarzenia związane z zabawą klockami i zapisuje propozycje na tablicy. Skojarzenia (np. układanie, budowle itp.) mają doprowadzić do wniosku, że tak samo jak klockami, możemy bawić się elementami języka, dokładać je do różnych wyrazów, odłączać. Język to zbiór elementów, które połączone ze sobą tworzą różne konstrukcje. Dzięki rozmaitym elementom możemy tworzyć i modyfikować wyrazy. W ten sposób przejdziemy do tematu lekcji i sformułowania definicji słowotwórstwa:
SŁOWOTWÓRSTWO – dział językoznawstwa, badający budowę wyrazów oraz środki i sposób ich tworzenia.
Za pomocą klocków w sposób obrazowy możemy także pokazać zasady budowania wyrazów, n...