Zabawa z memami podczas omawiania lektury (na przykładzie Quo vadis?)

Praktyczny Przewodnik Nauczyciela

Trudno dziś wyobrazić sobie życie bez Internetu, a Internet bez memów, czyli – najprościej mówiąc – obrazków współistniejących z tekstem1. Mają one charakter rozrywkowy, ale poruszają też kwestie „służące krytyce, autokrytyce, dyskusjom światopoglądowym”2. Właśnie ten potencjał memów chciałam wykorzystać, przygotowując jedną z lekcji poświęconych lekturze w klasie VII lub VIII szkoły podstawowej – Quo vadis? Henryka Sienkiewicza. Zabawa i możliwość wyrażenia opinii na temat niepokojących zjawisk były tym, co chciałam wprowadzić na koniec cyklu poświęconego powieści polskiego noblisty. O efektach pracy mojej i uczniów wspomnę pod koniec artykułu. Podam też kilka pomysłów na modyfikację zaproponowanych zajęć.

Warunkiem przeprowadzenia lekcji zgodnie z poniższym scenariuszem jest omówienie książki z uczniami oraz zapoznanie ich z adaptacją filmową dzieła. 

Temat lekcji: Kiedy nauczyciel zadał lekturę, a ty… Piszemy artykuł i...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy