Dołącz do czytelników
Brak wyników

Praktyczny Przewodnik Nauczyciela

10 marca 2021

NR 40 (Marzec 2021)

Wyjdź poza kartkę, czyli nietypowe pomysły na powtórki materiału z wykorzystaniem narzędzi rozszerzonej rzeczywistości

75

Powoli zbliża się czas, w którym głównym tematem rozmów stają się egzaminy. Zarówno ten, który kończy edukację na poziomie podstawowym, jak i maturalny mogą spędzać sen z powiek, nie tylko uczniom (czasami mam wrażenie, że to nauczyciele i rodzice bardziej się przejmują wynikami, niż sami zainteresowani). Nie dziwi zatem, że podczas zajęć częściej pojawiają się zagadnienia powtórkowe. Koncentrujemy się na tym, by jak najlepiej przygotować młodych ludzi na czekające ich wyzwanie.

POLECAMY

Zadbajmy o to, żeby te przygotowania były jak najbardziej efektywne, a jeśli przy okazji staną się efektowne, tylko wszyscy zyskają.

Jednym z pomysłów na uatrakcyjnienie zajęć (nie tylko powtórkowych) jest włączenie elementów rozszerzonej rzeczywistości. Może się wydawać, że to skomplikowane i trudne do zrealizowania. Nic bardziej mylnego! Istnieje wiele rozwiązań, dzięki którym na naszych lekcjach możemy przenosić się do wirtualnego świata bez skomplikowanych programów i drogich urządzeń. Często wystarczą smartfon i wiedza, dokąd się udać, by wejść w całkiem nowy wymiar edukacji.
Zaprojektuj sobie bohatera

Jednym z pomysłów na włączenie rozszerzonej rzeczywistości na lekcjach języka polskiego jest wykorzystanie kart dostępnych na stronie www.quivervision.com. Propozycja może wydać się nieco banalna, posiada jednak spore możliwości. O co chodzi?

Najprościej rzecz ujmując, pobieramy kolorowankę. Całkiem proste, prawda? Uzbrojeni w mazaki lub kredki przechodzimy do pierwszego etapu pracy: na przykład projektujemy ubranie dla bohatera. Po takiej rozgrzewce może być tylko ciekawiej. Za pomocą telefonu z odpowiednią aplikacją mamy możliwość ożywienia postaci, obejrzenia jej w formacie 3D. Efekt WOW! gwarantowany.

Gdy wstępna ekscytacja nieco opadnie, możemy przejść do zasadniczej części naszego zadania. Młodzi ludzie opisują swojego bohatera. Koncentrują się nie tyle na samym wyglądzie, choć to ciekawe, bo przecież każdy ozdobił inaczej swojego bohatera, ile na wymyśleniu cech charakteru i dobraniu odpowiednich sytuacji, które mogłyby uzasadnić wybór. Warto zwrócić uwagę na to, by uczniowie starali się stosować jak najbogatsze słownictwo. Unikanie powtórzeń to jedna z najtrudniejszych umiejętności, którą uczniowie opanowują podczas treningu pisarskiego.

I tak, dzięki prostej kolorowance, dostajemy szeroko zakrojone ćwiczenie z zakresu warsztatu językowego oraz redakcyjnego. Powtarzamy i utrwalamy nie tylko samą budowę charakterystyki, lecz także właściwe budowanie zdań czy stosowanie wyrażeń synonimicznych. Wszystko to w przyjemnej atmosferze i przy wtórze zadowolonych głosów. Przecież to całkiem ekscytujące móc zobaczyć stworzoną przez siebie postać niemal „na żywo”.

Wejdź do książki

Całkiem ciekawym rozwiązaniem wydają się również legendy, których akcja rozgrywa się na naszych oczach. Dzięki stronie wirtualneksiazki.pl mamy niepowtarzalną szansę na zostanie widzem w teatrze jednego aktora. Na specjalnie przygotowanej platformie mamy dostęp do treści najbardziej znanych legend polskich. Każda z nich otrzymała wspaniałą oprawę graficzną. Po pobraniu odpowiedniej aplikacji i zeskanowaniu specjalnie przygotowanego kodu przenosimy się w świat opowieści.

Doświadczamy jej wieloma zmysłami.

Dlaczego warto korzystać z takiego rozwiązania? Między innymi z tego powodu, że współczesne dzieci przyzwyczajone są do zupełnie innego postrzegania i odbierania świata, niż ich rówieśnicy jeszcze kilka, kilkanaście lat temu. Jeśli nie spróbujemy nadążyć za ich potrzebami i możliwościami, stracimy szansę na nawiązanie konstruktywnego dialogu. A przecież edukacja to właśnie taka rozmowa, z której obie strony czerpią wiedzę pełnymi garściami. Warto zdać sobie z tego sprawę.

Jak pracować z wirtualnymi książkami? W mojej ocenie warto skomponować zestaw aktywności, który byłby adekwatny do naszych potrzeb. Poprośmy, by młodzi ludzie wysłuchali i obejrzeli przedstawienie, a później spróbowali stworzyć plan wydarzeń albo scharakteryzowali bohaterów. Nic nie stoi na przeszkodzie, by odjąć również temat budowy świata przedstawionego czy sposobu narracji. Dodatkowo można włączyć element porównawczy: praca z tekstem w formie audio-video i tradycyjnym nośnikiem. Może się okazać, że zajęcia poświęcone omawianiu legendy staną się pretekstem do podjęcia tematów o zupełnie innym charakterze. Łącznie z tworzeniem wypowiedzi argumentacyjnej, w której uczniowie wypowiedzą się, czy warto korzystać ze zdobyczy techniki i dlaczego (na podstawie własnych doświadczeń).

Rzeczywistość ożywiona

Nudna lektura? Trudne, niezrozumiałe realia, niewspółczesny język – jak radzić sobie z omawianiem takiego dzieła? Szczególnie, jeśli znajduje się na liście tekstów obowiązkowych? Jednym z nich jest W pustyni i w puszczy Henryka Sienkiewicza.

Doświadczenie pokazuje, że interesująco robi się, gdy bohaterowie zaczynają uciekać przez przestrzenie Afryki. Jednak dla większości uczniów spotkanie ze Stasiem i Nel będzie nieco przydługą opowieścią o podróży. 

W jaki sposób przybliżyć młodzieży trudne realia, z którymi przyszło się zmierzyć dwójce protoplastów? Jak dotknąć afrykańskiego klimatu bez wychodzenia z sali (a nawet z własnego pokoju)? Być może pewnym rozwiązaniem okaże się wykorzystanie modeli 3D udostępnionych w mobilnej wersji wyszukiwarki Google. Po wpisaniu na przykład hasła „lew”, nie dość, że wyświetli się na ekranie naszego smartfona trójwymiarowa postać tego dzikiego kota, to jeszcze możemy ją w pełnej skali zobaczyć w swojej przestrzeni. 

Interesującym rozwiązaniem wydaje się zatem zorganizowanie swego rodzaju safari, w ramach któ...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy