Liczba jednostek lekcyjnych: POLECAMY |
2 godziny lekcyjne dla klasy 4 lub 5 szkoły podstawowej – wprowadzenie i tworzenie listów |
---|---|
Cele ogólne: |
wprowadzenie formy listu nieformalnego; dyskusja nad sposobami komunikacji w świecie Narnii/w świecie pozbawionym telefonów i internetu |
Cele szczegółowe: |
• w zakresie wiedzy: |
Środki dydaktyczne: |
• notatki z wcześniejszej lekcji zawierające charakterystyki rodzeństwa Pevensie, |
Metody pracy: |
• pogadanka, |
Formy pracy: |
• zbiorowa, |
Lekcja 1 – Temat: Redagujemy list do bohaterów Lwa, Czarownicy i Starej Szafy
Część wstępna (5 minut):
- powitanie uczniów,
- sprawdzenie obecności,
- zapisanie tematu lekcji na tablicy,
- krótkie omówienie celów lekcji.
Część właściwa (40 minut):
- Krótka burza mózgów na temat: Co powinien zawierać list?
Propozycje uczniów, wskazówki nauczyciela, które pozwolą uczniom nazwać poszczególne części listu. Krótka pogadanka o elementach listu niewymienionych przez uczniów. Zebranie informacji na tablicy i stworzeniewspólnie szkicu listu do Aslana, wybór jednego z rodzeństwa jako nadawcy i momentu w powieści, do którego odnosi się list. W górnym, prawym rogu tablicy odnotowanie nazwy wybranego miejsca z Narnii (np.: Kopiec Aslana) oraz daty. Następnie umieszczenie: nagłówka, zwrotu do Aslana, przesłanie pozdrowienia oraz dopisanie minimum trzech punktów do rozwinięcia jako treść listu (np.: wspomnienie ostatnich przeżyć, których bohaterowie doświadczyli na Kopcu Aslana; tęsknota za domem w Anglii; troska o rodzinę). Umieszczenie podpisu i postscriptum.
(Notatka w formie szkicu/schematu listu do zeszytu – około 15 min).
- Podział dzieci na cztery grupy: każda z grup wcieli się w jedno dziecko z rodzeństwa. Praca w grupach.
Grupy mają napisać list skierowany do dowolnej postaci z książki, którą rodzeństwo Pevensie poznało podczas pobytu
w Narnii. Momentem, w którym bohaterowie tworzą listy, jest wieczór po zakończeniu uroczystości koronacyjnych i odejściu Aslana. Bohaterowie powinni zawrzeć w swoich listach do przyjaciół opis emocji, które towarzyszyły im po koronacji oraz smutek po odejściu Aslana. Treść listu powinna być zgodna z charakterystyką postaci (materiał z wcześniejszej lekcji). Prace uczniów powinny wzorować się na schemacie narysowanym na tablicy.
(Schematy stworzone przez dzieci zanotowane w zeszytach każdego z uczniów danej grupy, około 15 min pracy w grupach).
- Sprawdzenie poprawności szkiców każd...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!