Dołącz do czytelników
Brak wyników

W Dolinie Muminków
Scenariusz w szkole podstawowej

Artykuły z czasopisma | 28 listopada 2017 | NR 5
75

Klasa:

IV

Dział:

Kształcenie literacko-kulturowe i językowe

Czas: 

4 × 45 minut

Cele ogólne:

Rozwijanie umiejętności analizy i interpretacji tekstów kultury. Rozwijanie kompetencji językowych i umiejętności tworzenia wypowiedzi pisemnej

Cele szczegółowe:

Uczeń:
•     wymienia głównych bohaterów książki Tove Jansson W Dolinie Muminków,
•     charakteryzuje rodzinę Muminków,
•     konstruuje opis przedmiotu,
•     tworzy przepis

Metody:

•     pogadanka heurystyczna,
•     metoda oglądowa,
•     metoda zajęć praktycznych

Formy:

 •     praca klasy pod kierunkiem nauczyciela,
•     praca w grupach,
•     praca indywidualna

Materiały i wyposażenie:

•     komputer i rzutnik (do projekcji bajek),
•     karty pracy,
•     książka T. Jansson W Dolinie Muminków

 

Lekcja 1 – Temat: Spotkanie z Muminkami

Przebieg lekcji:

  • Część wstępna
  1. Nauczyciel podaje dzieciom informacje, uczniowie zgadują, kogo one dotyczą: Są to trolle, przypominające hipopotamy, do życia powołała je fińska pisarka Tove Jansson (Muminki).
  2. Uczniowie zapisują temat lekcji: Spotkanie z Muminkami.
  • Część główna
  1. Uczniowie rozwiązują krzyżówkę, wpisując imiona wybranych bohaterów książki W Dolinie Muminków. W przypadku trudności nauczyciel udziela wskazówek (1. Mamusia Muminka, 2. Tatuś Muminka, 3. Mimbla, 4. Włóczykij, 5. Panna Migotka, 6. Ryjek, 7. Mała Mi).

 

 

1. Jej najważniejszymi rekwizytami są fartuszek i torebka.
2. Pisze pamiętniki.
3. Starsza siostra Małej Mi, cechuje ją duże opanowanie.
4. Nosi zielony płaszcz i kapelusz, ceni podróże i samotność.
5. Nosi na nóżce złotą bransoletkę i ma grzywkę, bardzo 
lubi Muminka.
6. Jest koloru brązowego. To bardzo strachliwa postać. 
7. Jest niska i psotna.

 

  1. Nauczyciel odczytuje dzieciom fragment książki W dolinie Muminków (przybycie Topika i Topci do Doliny Muminków, do oczekiwania na Bukę1). Uczniowie mają się zastanowić, jak Topik i Topcia wyobrażali sobie mieszkańców domu Muminków. Czy te wyobrażenia znalazły potwierdzenie w rzeczywistości?
  2. Nauczyciel pyta, jaki obraz rodziny Muminków wyłania się z wysłuchanego fragmentu. Uczniowie wypisują swoje skojarzenia w formie schematu na karcie pracy:
  3. Nauczyciel pyta, jak według dzieci może zakończyć się historia Topika i Topci.
  4. Uczniowie oglądają fragment bajki: Muminki – Topik i Topcia. Odc. 06.
  • Część podsumowująca:
  1. Nauczyciel podsumowuje lekcję, pytając:

–    Co najbardziej was zainteresowało?
–    Z jakimi uczuciami wychodzicie z lekcji?
–    Co należałoby powtórzyć i utrwalić?

Lekcja 2 – Temat: Co jest w walizce?

Przebieg lekcji:

  • Część wstępna
  1. Nauczyciel pyta uczniów, co według nich może znajdować się w kuferku Topika i Topci. 
  2. Nauczyciel informuje, że podczas lekcji dzieci bliżej przyjrzą się zawartości kuferka. Uczniowie zapisują temat lekcji.
  • Część główna
  1. Uczniowie otrzymują krótki tekst czytania ze zrozumieniem na karcie pracy.

Muminki

– Fień dobry! – powiedziała Topcia.
– Dzień dobry! – odpowiedział Muminek, który rozumiał już ich język, aczkolwiek mówił nim z trudnością.
– Czy fłakałeś? – zapytała.
– Nie, nie – odparł Muminek. – Tylko że Włóczykij znów wyruszył w świat. 
– Fój fochany! – zawołała Topcia ze współczuciem. – Jaka fkoda! Czy fprawi ci fszyjemność focałować mnie f nos?
Muminek serdecznie pocałował Topcię w nos, ale nie poczuł się ani trochę weselej. Widząc, że wciąż jest smutny, Topik i Topcia pochylili głowy i szeptali coś przez chwilę z przejęciem. 
– Postanowiliśmy pokazać ci zawar
...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy