Klasa: POLECAMY |
IV |
---|---|
Dział: |
Kształcenie literacko-kulturowe i językowe |
Czas: |
4 × 45 minut |
Cele ogólne: |
Rozwijanie umiejętności analizy i interpretacji tekstów kultury. Rozwijanie kompetencji językowych i umiejętności tworzenia wypowiedzi pisemnej |
Cele szczegółowe: |
Uczeń: |
Metody: |
• pogadanka heurystyczna, |
Formy: |
• praca klasy pod kierunkiem nauczyciela, |
Materiały i wyposażenie: |
• komputer i rzutnik (do projekcji bajek), |
Lekcja 1 – Temat: Spotkanie z Muminkami
Przebieg lekcji:
- Część wstępna
- Nauczyciel podaje dzieciom informacje, uczniowie zgadują, kogo one dotyczą: Są to trolle, przypominające hipopotamy, do życia powołała je fińska pisarka Tove Jansson (Muminki).
- Uczniowie zapisują temat lekcji: Spotkanie z Muminkami.
- Część główna
- Uczniowie rozwiązują krzyżówkę, wpisując imiona wybranych bohaterów książki W Dolinie Muminków. W przypadku trudności nauczyciel udziela wskazówek (1. Mamusia Muminka, 2. Tatuś Muminka, 3. Mimbla, 4. Włóczykij, 5. Panna Migotka, 6. Ryjek, 7. Mała Mi).
1. Jej najważniejszymi rekwizytami są fartuszek i torebka.
2. Pisze pamiętniki.
3. Starsza siostra Małej Mi, cechuje ją duże opanowanie.
4. Nosi zielony płaszcz i kapelusz, ceni podróże i samotność.
5. Nosi na nóżce złotą bransoletkę i ma grzywkę, bardzo
lubi Muminka.
6. Jest koloru brązowego. To bardzo strachliwa postać.
7. Jest niska i psotna.
- Nauczyciel odczytuje dzieciom fragment książki W dolinie Muminków (przybycie Topika i Topci do Doliny Muminków, do oczekiwania na Bukę1). Uczniowie mają się zastanowić, jak Topik i Topcia wyobrażali sobie mieszkańców domu Muminków. Czy te wyobrażenia znalazły potwierdzenie w rzeczywistości?
- Nauczyciel pyta, jaki obraz rodziny Muminków wyłania się z wysłuchanego fragmentu. Uczniowie wypisują swoje skojarzenia w formie schematu na karcie pracy:
- Nauczyciel pyta, jak według dzieci może zakończyć się historia Topika i Topci.
- Uczniowie oglądają fragment bajki: Muminki – Topik i Topcia. Odc. 06.
- Część podsumowująca:
- Nauczyciel podsumowuje lekcję, pytając:
– Co najbardziej was zainteresowało?
– Z jakimi uczuciami wychodzicie z lekcji?
– Co należałoby powtórzyć i utrwalić?
Lekcja 2 – Temat: Co jest w walizce?
Przebieg lekcji:
- Część wstępna
- Nauczyciel pyta uczniów, co według nich może znajdować się w kuferku Topika i Topci.
- Nauczyciel informuje, że podczas lekcji dzieci bliżej przyjrzą się zawartości kuferka. Uczniowie zapisują temat lekcji.
- Część główna
- Uczniowie otrzymują krótki tekst czytania ze zrozumieniem na karcie pracy.
Muminki
– Fień dobry! – powiedziała Topcia.
– Dzień dobry! – odpowiedział Muminek, który rozumiał już ich język, aczkolwiek mówił nim z trudnością.
– Czy fłakałeś? – zapytała.
– Nie, nie – odparł Muminek. – Tylko że Włóczykij znów wyruszył w świat.
– Fój fochany! – zawołała Topcia ze współczuciem. – Jaka fkoda! Czy fprawi ci fszyjemność focałować mnie f nos?
Muminek serdecznie pocałował Topcię w nos, ale nie poczuł się ani trochę weselej. Widząc, że wciąż jest smutny, Topik i Topcia pochylili głowy i szeptali coś przez chwilę z przejęciem.
– Postanowiliśmy pokazać ci zawartość – powiedział uroczyście Topik.
– Fuferka? – zapytał Muminek.
Topik i Topcia z zapałem przytaknęli głowami.
– Fodź tu! Fodź tu! – zawołali, wbiegając pod krzaki bzu.
Muminek wsunął się za nimi. Wśród najgęściejszych krzewów zobaczył ich kryjówkę. Wysłana była łabędzim puchem
i ozdobiona muszelkami i drobnymi, białymi kamyczkami. Panował tam mrok i nikt, przechodząc obok, nie domyśliłby się jej istnienia. Pośrodku, na macie z rafii, stał kuferek.
– To jest mata Panny Migotki – powiedział Muminek.
– Szukała jej wczoraj.
– Tak – powiedziała Topcia. – Nie mogła frzecież fiedzieć, feśmy ją fnaleźli!
– Hm – powiedział Muminek z powątpiewaniem. – A teraz chcieliście mi pokazać, co macie w tym kuferku?
Topik i Topcia rozradowani kiwnęli głowami.
Stanęli po obu stronach kuferka i zaczęli liczyć z powagą:
– Faz! Dwa! I trzy!
Po czym z hukiem otworzyli kuferek.
– Ojej! – zawołał Muminek.
(…) Przed nim leżał rubin, wielki jak głowa pantery.
T. Jansson, W Dolinie Muminków
1. Dlaczego Muminek był smutny? Odpowiedz pełnym zdaniem.
2. Jak Topik i Topcia chcieli rozweselić Muminka? Wypisz wszystkie pomysły.
3. Jaki element wystroju kryjówki Topika i Topci zastanowił Muminka? Dlaczego?
4. Do czego został porównany rubin?
- Chętni uczniowie odczytują odpowiedzi.
- Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Zadaniem każdej z grup jest sporządzenie opisu rubinu (karta pracy – jedna dla każdej grupy) znajdującego się w kuferku Topika i Topci (dzieci mają wyobrazić sobie, jak mógłby wyglądać).
- Zadanie dla grupy
Jak według was wygląda Królewski Rubin, znajdujący się w kuferku Topika i Topci? Opiszcie go. Wasz tekst musi składać się z trzech akapitów. Zawrzyjcie w nich wszystkie niezbędne informacje. Pomoże wam poniższa tabela.
- Poszczególne grupy prezentują efekty swojej pracy.
Akapit |
Zawartość opisu – potrzebne informacje |
---|---|
Pierwszy |
OGÓLNE INFORMACJE O PRZEDMIOCIE |
Drugi |
OPIS PRZEDMIOTU |
Trzeci |
OPINIA O PRZEDMIOCIE |
- Część podsumowująca
- Nauczyciel pyta, czy dzieci pamiętają, kto chciał zabrać walizkę Topikowi i Topci. Uczniowie wspólnie oglądają fragment filmu prezentujący dalszą część historii (Muminki: Tajemnicza walizka, odcinek 7).
- Nauczyciel podsumowuje lekcję, pytając: Co najbardziej was zainteresowało?
– Co najbardziej was zainteresowało?
– Z jakimi uczuciami wychodzicie z lekcji?
– Co należałoby powtórzyć i utrwalić?
Lekcja 3 – Temat: Gotuj jak Mamusia Muminka – konstruujemy przepis
Przebieg lekcji:
- Część wstępna
- Nauczyciel odczytuje fragment książki W Dolinie Muminków dotyczący zaginięcia torebki Mamusi Muminka, a następnie pyta, kto według dzieci mógł zabrać torebkę.
- Uczniowie otrzymują tekst, w którym znajduje się rozwiązanie zagadki. Dzieci uzupełniają luki w tekście.
Następnie __opik i __opcia poszli do swojej kryj__wki, kt__rej nikt jeszcze nie odkrył, i wyciągn__li torebkę
__amy __umin...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!