Tymi wiodącymi według mnie cytatami (z punktu widzenia trenera twórczego myślenia) chciałabym zaprosić Państwa do krótkiej refleksji nad edukacją w polskiej szkole rozumianej jako proces systematycznego nauczania/uczenia się mądrego myślenia i nad postawą nauczyciela w roli tutora w świecie zmienności, niepewności, złożoności i niejednoznaczności, jakie panują w środowisku naszym i naszych uczniów, oraz podzielić się narzędziami stosowanymi przeze mnie w praktyce edukacyjnej.
Nie jest tajemnicą, z jakimi wyzwaniami mierzy się współczesna rzeczywistość szkolna. Wśród nich wymienia się nieustannie dominujący model pruskiej szkoły, być może przydatny w erze industrialnej. Akcentuje się brak znaczącej metodyki pracy z uczniem – szytej na miarę XXI w., umożliwiającej wolność, niezależność i autonomię ucznia. Przywołuje się model nauki opartej nieustannie na formule „3 × Z” rozumianej jako: zakuć, zaliczyć, zapomnieć, zamiast „3 × Z” w odsłonie: zapytaj, zobacz, zadziałaj – modelu związanego ze zmianą postaw i zachowań.
Coraz częściej słychać przekonanie, że szkoła jest miejscem nudy, braku skuteczności, a uczeń ją kończący nie posiada rozwiniętych kompetencji miękkich, czyli umiejętności społecznych (zdolności osobistych i interpersonalnych), które warunkują to, jak się zachowuje, integruje z innymi ludźmi czy też organizuje własną pracę.
W trakcie prowadzonych przeze mnie warsztatów przeznaczonych dla młodzieży i ich nauczycieli, tutoringu nauczycielskiego oraz sesji coachingowych, na pierwszych miejscach kompetencji, w których odczuwalne są deficyty, a możliwych do „zaopiekowania się” na już, plasują się:
POLECAMY
- brak umiejętności radzenia sobie ze stresem i presją czasu,
- brak umiejętności organizacji procesu uczenia się i zarządzania sobą w czasie,
- negatywne nastawienie, pasywność,
- niewykorzystany potencjał twórczy, a co za tym idzie – nierozwijana kreatywność i brak otwartości na nowe rozwiązania,
- brak umiejętności radzenia sobie z krytyką,
- bierność, ospałość w działaniach, brak zaangażowania,
- rozproszona uwaga i związany z nią brak umiejętności skupienia się na celu,
- brak umiejętności aktywnego słuchania,
- niechęć do pracy zespołowej,
- negatywne nastawienie do zadań i wyzwań.
Każdy człowiek, bez względu na swój wiek, powinien mieć szansę na indywidualne wsparcie. Zasługuje na to, aby się doskonalić na każdym etapie kształcenia w rozmaitych dziedzinach, umiejętnościach, zg...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!