Scenariusz zajęć rozwijających umiejętność aktywnego uczenia się

Praktyczny Przewodnik Nauczyciela
   Tematy poruszane w tym artykule  
  • Rodzaje aktywności wpływają na prawidłowe funkcjonowanie mózgu.
  • Dlaczego neurobiolodzy uznają, że "aktywność rzeźbi mózg"?
  • W jaki sposób można zmienić codzienną rutynę, aby poprawić sprawność umysłową?
  • Jak ćwiczenia fizyczne wpływają na strukturę i funkcjonowanie mózgu?
  • Jakie znaczenie dla neuroplastyczności mają ćwiczenia aerobowe?
Dla kogo?  Uczniowie klas VII i VIII szkoły podstawowej oraz uczniowie szkoły ponadpodstawowej
Czas trwania 3 godziny dydaktyczne
Cele zajęć Uczeń/uczennica:
  • potrafi wyjaśnić, jakie rodzaje aktywności są istotne dla prawidłowego funkcjonowania mózgu,
  • zna argumenty neurobiologów przemawiające za tezą: „aktywność rzeźbi mózg”,
  • wie, co robić, by na co dzień dbać o swój mózg,
  • planuje zmiany w swoim codziennym życiu, których celem jest zadbanie o optymalną sprawność umysłową

Scenariusze zajęć rozwijających umiejętności uczenia się

  • Nauczyciel prosi uczniów, by narysowali koło jako symbol dnia (od momentu wstania z łóżka do momentu położenia się spać) i wpisali w nie aktywności, które wykonują podczas dnia powszedniego, przypisując im ilość czasu. 
  • Uczniowie na małych przylepnych karteczkach wypisują swoje codzienne aktywności, które wpisali w koło – każdą aktywność na osobnej karteczce.
  • Rozmowa w klasie na temat tego, jak rozumiemy słowo aktywność, jakiego rodzaju aktywności wypełniają naszą codzienność.
  • Nauczyciel zapisuje na tablicy/arkuszu papieru tezę profesora Arthura Kramera:Idealne dla zdrowia mózgu jest połączenie zarówno ćwiczeń fizycznych, jak i umysłowych z kontaktami społecznymi” i prosi uczniów, by wyłonili z niej rodzaje aktywności, które mają wpływ na nasze funkcjonowanie. Chętni uczniowie na trzech oddzielnych arkuszach papieru zapisują nagłówki: aktywność fizyczna, aktywność intelektualna, aktywność społeczna. Nauczyciel prosi, by wszyscy uczniowie przyporządkowali swoje aktywności do trzech grup, przylepiając karteczki na odpowiednim arkuszu. Chętni uczniowie odczytują aktywności w poszczególnych grupach, po czym wszyscy proponują, co jeszcze można by dopisać.
  • Uczniowie wracają do swoich kół i zliczają, ile czasu zajmują im w ciągu dnia aktywności fizyczne, intelektualne i społeczne. Dyskutują, czy warto coś zmienić w swoim planie dnia, by uwzględnić te aktywności, których jest zbyt mało.
  • Uczniowie otrzymują materiał – tabelę Główne funkcje mózgu rozciętą na kawałki tak, by mogli dopasować: które doświadczenie pasuje do której funkcji mózgu i do których umiejętności. Uczniowie wykonują zadanie w zespołach. Po wykonaniu zadania przyglądają się, jak inne grupy je wykonały, dyskutują, jeśli jest potrzeba, zmieniają coś w swoim układzie, a następnie wraz z nauczycielem omawiają tabelę, podając przykłady jeszcze innych codziennych doświadczeń.
  • Uczniowie pracują w grupach i korzystając z różnych źródeł informacji (przed zajęciami należy ich poinformować o tym, że będzie mowa o aktywności mózgu, aby mogli przynieść materiały bądź poszukać informacji w internecie), podają argumenty na rzecz tezy „aktywność rzeźbi mózg”. Prezentują swoje argumenty na forum klasy. 
  • Uczniowie zapoznają się z badaniami neurobiologów – otrzymują od nauczyciela materiał Jak ćwiczenia fizyczne wpływają na mózg?  i na jego podstawie formułują wniosek, co warto zmienić w swoim codziennym życiu, by zadbać o aktywność mózgu, a tym samym o sprawność umysłową. 

 

POLECAMY

Tematy zajęć rozwijających umiejętności uczenia się – materiał dla uczniów

Na podstawie: Fernandez A., Goldberg E., Michelon P., Fitness mózgu, Warszawa 2015.
 

Główne funkcje mózgu
Codzienne doświadczenie Funkcja mózgu Zaangażowane umiejętności
Odczuwanie zimna śniegu, zapachu perfum, rozpoznawanie obrazu, głaskanie psa, smakowanie nowej potrawy. percepcja Rozpoznawanie i interpretacja informacji sensorycznych.

Odcięcie się od bodźców rozpraszających i zagłębienie się w fascynującej lekturze (uwaga skupiona).

Odpisywanie na wiadomości e-mail podczas oglądania filmu (uwaga podzielna).

uwaga

Utrzymywanie koncentracji na konkretnym obiekcie, działaniu lub na konkretnej myśli.

Radzenie sobie z wielozadaniowością.

Przypominanie sobie właśnie usłyszanego numeru telefonu (pamięć krótkotrwała).

Wspominanie tego, co robiliśmy w wakacje kilka lat temu (pamięć długotrwała).

pamięć

Pamięć krótkotrwała (ograniczona pojemność).


Pamięć długotrwała (pojemność praktycznie nieograniczona).

Automatyczne poruszanie jakąkolwiek częścią ciała, np. podczas chodzenia.

Celowe poruszanie jakąkolwiek częścią ciała, 
np. podczas pisania.

motoryka

Mobilizowanie mięśni i ciała.


Manipulowanie przedmiotami.

Opanowanie nowego języka, napisanie fragmentu tekstu ze słuchu, rozpoznanie dźwięków w hałasie. język i przetwarzanie słuchowe Rozróżnianie i rozumienie dźwięków oraz wytwarzanie sygnałów werbalnych.

Rozpoznanie logo ulubionej firmy, zapamiętanie twarzy przyjaciela.

Prowadzenie samochodu i kontrolowanie położenia własnego pojazdu oraz innych aut.

przetwarzanie 
wzrokowo-
-przestrzenne (wyższego rzędu)

Przetwarzanie napływających informacji wzrokowych oraz wizualizacja obrazów i scenariuszy.

Przetwarzanie relacji przestrzennych między obiektami.

Gdy zdajesz sobie sprawę, że stosowana przez ciebie metoda odchudzania nie sprawdza się, i postanawiasz wypróbować inny sposób, o którym ostatnio 
czytałeś/czytałaś (elastyczność).
Gdy czujesz radość i wyobrażasz sobie, co czyni kolega, który właśnie dostał się do wymarzonej szkoły czy na wymarzoną uczelnię.
Gdy uwzględniasz wszystkie potencjalne wydatki związane z podróżą przy podejmowaniu decyzji, gdzie wyjedziesz z kolegami na wakacje (pamięć operacyjna).
Gdy zdajesz sobie sprawę, że jesteś bardzo zły/zła
i nie pomoże ci to w zbliżającej się rozmowie z rodzicami, podejmujesz więc decyzję o wzięciu kilku głębokich wdechów, zanim wejdziesz do klasy (samoregulacja emocji).
Gdy rozważasz, czy pozostać w tej samej klasie, 
czy zmienić profil.
Gdy postanawiasz powstrzymać się od zjedzenia czekolady, bo to sprzeczne z twoimi zasadami zdrowego żywienia (hamowanie).
funkcja wykonawcza Podejmowanie działań nakierowanych na cel, takich jak jego planowanie i realizowanie. Umiejętność ta obejmuje:
  • elastyczność – zdolność szybkiego zmieniania stanów umysłu, ponownego analizowania planów, adaptacji; 
  • teorię umysłu – wgląd w wewnętrzny świat drugiego człowieka, m.in. w jego plany, preferencje i antypatie;
  • antycypację – przewidywania na podstawie rozpoznawania wzorców;
  • rozwiązywanie problemów – właściwe zdefiniowanie problemu, opracowanie rozwiązań i zastosowanie odpowiedniego z nich;
  • podejmowanie decyzji – zdolność podjęcia decyzji wymagającej rozwiązania problemu, na podstawie niepełnych informacji lub pod wpływem emocji (własnych i innych osób);
  • pamięć operacyjną – zdolność utrzymania informacji i manipulowania nimi w czasie rzeczywistym;
  • samoregulację emocji – zdolność zidentyfikowania własnych emocji i poradzenia sobie z nimi;
  • hamowanie – zdolność oparcia się bodźcom rozpraszającym i wewnętrznym zachciankom.

 

Jak ćwiczenia fizyczne wpływ na mózg? Efektywne uczenie się – scenariusz zajęć

Nowością jest wiedza, że umiarkowane ćwiczenia aerobowe są niezbędne zarówno dla zdrowego ciała, jak i dla zdrowego umysłu – w tym dla utrzymania tzw. funkcji wykonawczych, które z wiekiem zwykle słabną. Coraz więcej dowodów naukowych wskazuje, że ćwiczenia fizyczne wspomagają procesy poznawcze, prawdopodobnie spełniają też funkcję ochronną, co prowadzi do postawienia pytania o praktyczne implikacje tych odkryć.

Ćwiczenia fizyczne zdają się spowalniać, a może nawet zatrzymywać i odwracać atrofię, czyli zanik tkanki mózgowej, który przeważnie pojawia się ok. 40. roku życia i dotyczy zwłaszcza czołowych części mózgu, odpowiadających za funkcje wykonawcze. Ćwiczenia, przede wszystkim aerobowe, mogą zwiększyć objętość neuronów (istoty szarej) w mózgu oraz połączeń między nimi (istoty białej). Jest to możliwe, ponieważ ćwiczenia fizyczne wyzwalają zmiany biochemiczne sprzyjające neuroplastyczności: tworzeniu nowych połączeń między neuronami, a nawet powstawaniu samych neuronów. W swoich badaniach prowadzonych w Salk Institute for Biological Studies Fred Gage wykazał, że ćwiczenia fizyczne pomagają tworzyć nowe komórki mózgowe nawet u osób w zaawansowanym wieku. Równocześnie pomagają one chronić te powstające neurony, ponieważ wręcz „kąpią” je w neurotrofinach, czyli substancjach przyczyniających się do przetrwania i wzrostu komórek nerwowych. Wreszcie ćwiczenia fizyczne sprzyjają powstawaniu nowych naczyń krwionośnych w mózgu.

W 2011 roku Eadaoin Griffin i jego współpracownicy z University of Dublin oceniali poziomy czynnika wzrostu nazywanego czynnikiem neurotropowym pochodzenia mózgowego (brain derived neurotropic factor, BDNF) i pamięć studentów płci męskiej przed ćwiczeniami i po nich. Aby określić początkowy poziom badanych zmiennych, uczestnikom najpierw pokazano zdjęcia z twarzami i nazwiskami osób, a potem, po przerwie, pokazano im je ponownie, prosząc o przypomnienie sobie nazwisk. Następnie jedna połowa uczestników aż do wyczerpania pedałowała z rosnącą prędkością na rowerze treningowym, a druga przez 30 minut spokojnie siedziała. Później obie grupy zostały poproszone o przypomnienie sobie nazwisk, które widziały na samym początku badania, u każdego uczestnika mierzono także stężenie BDNF.

Co ciekawe, badani, którzy ćwiczyli fizycznie, zauważyli poprawę swojej pamięci w porównaniu z poziomem wyjściowym, a zmianom funkcji poznawczej towarzyszyły wyższe stężenia BDNF. Podobne wyniki uzyskał inny zespół naukowców w badaniu z udziałem starszej populacji (średnia wieku wynosiła 60,5 roku): wyższe poziomy aktywności fizycznej współwystępowały zarówno z wyższymi stężeniami G-CSF (granulocyte-colony stimulating factor – inny rodzaj czynnika stymulującego wzrost neuronów) i większą objętością neuronów (istoty szarej) w korze przedczołowej, jak i z lepszym działaniem pamięci.

 

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI