Dla kogo? | Uczniowie klas VII i VIII szkoły podstawowej oraz uczniowie szkoły ponadpodstawowej |
Czas trwania | 3 godziny dydaktyczne |
Cele zajęć | Uczeń/uczennica:
|
Proponowany przebieg zajęć
- Nauczyciel prosi uczniów, by narysowali koło jako symbol dnia (od momentu wstania z łóżka do momentu położenia się spać) i wpisali w nie aktywności, które wykonują podczas dnia powszedniego, przypisując im ilość czasu.
- Uczniowie na małych przylepnych karteczkach wypisują swoje codzienne aktywności, które wpisali w koło – każdą aktywność na osobnej karteczce.
- Rozmowa w klasie na temat tego, jak rozumiemy słowo aktywność, jakiego rodzaju aktywności wypełniają naszą codzienność.
- Nauczyciel zapisuje na tablicy/arkuszu papieru tezę profesora Arthura Kramera: „Idealne dla zdrowia mózgu jest połączenie zarówno ćwiczeń fizycznych, jak i umysłowych z kontaktami społecznymi” i prosi uczniów, by wyłonili z niej rodzaje aktywności, które mają wpływ na nasze funkcjonowanie. Chętni uczniowie na trzech oddzielnych arkuszach papieru zapisują nagłówki: aktywność fizyczna, aktywność intelektualna, aktywność społeczna. Nauczyciel prosi, by wszyscy uczniowie przyporządkowali swoje aktywności do trzech grup, przylepiając karteczki na odpowiednim arkuszu. Chętni uczniowie odczytują aktywności w poszczególnych grupach, po czym wszyscy proponują, co jeszcze można by dopisać.
- Uczniowie wracają do swoich kół i zliczają, ile czasu zajmują im w ciągu dnia aktywności fizyczne, intelektualne i społeczne. Dyskutują, czy warto coś zmienić w swoim planie dnia, by uwzględnić te aktywności, których jest zbyt mało.
- Uczniowie otrzymują materiał – tabelę Główne funkcje mózgu rozciętą na kawałki tak, by mogli dopasować: które doświadczenie pasuje do której funkcji mózgu i do których umiejętności. Uczniowie wykonują zadanie w zespołach. Po wykonaniu zadania przyglądają się, jak inne grupy je wykonały, dyskutują, jeśli jest potrzeba, zmieniają coś w swoim układzie, a następnie wraz z nauczycielem omawiają tabelę, podając przykłady jeszcze innych codziennych doświadczeń.
- Uczniowie pracują w grupach i korzystając z różnych źródeł informacji (przed zajęciami należy ich poinformować o tym, że będzie mowa o aktywności mózgu, aby mogli przynieść materiały bądź poszukać informacji w internecie), podają argumenty na rzecz tezy „aktywność rzeźbi mózg”. Prezentują swoje argumenty na forum klasy.
- Uczniowie zapoznają się z badaniami neurobiologów – otrzymują od nauczyciela materiał Jak ćwiczenia fizyczne wpływają na mózg? i na jego podstawie formułują wniosek, co warto zmienić w swoim codziennym życiu, by zadbać o aktywność mózgu, a tym samym o sprawność umysłową.
Materiał dla uczniów
Na podstawie: Fernandez A., Goldberg E., Michelon P., Fitness mózgu, Warszawa 2015.
POLECAMY
Codzienne doświadczenie | Funkcja mózgu | Zaangażowane umiejętności |
Odczuwanie zimna śniegu, zapachu perfum, rozpoznawanie obrazu, głaskanie psa, smakowanie nowej potrawy. | percepcja | Rozpoznawanie i interpretacja informacji sensorycznych. |
Odcięcie się od bodźców rozpraszających i zagłębienie się w fascynującej lekturze (uwaga skupiona). Odpisywanie na wiadomości e-mail podczas oglądania filmu (uwaga podzielna). |
uwaga |
Utrzymywanie koncentracji na konkretnym obiekcie, działaniu lub na konkretnej myśli. Radzenie sobie z wielozadaniowością. |
Przypominanie sobie właśnie usłyszanego numeru telefonu (pamięć krótkotrwała). Wspominanie tego, co robiliśmy w wakacje kilka lat temu (pamięć długotrwała). |
pamięć |
Pamięć krótkotrwała (ograniczona pojemność).
|
Automatyczne poruszanie jakąkolwiek częścią ciała, np. podczas chodzenia. Celowe poruszanie jakąkolwiek częścią ciała, |
motoryka |
Mobilizowanie mięśni i ciała.
|
Opanowanie nowego języka, napisanie fragmentu tekstu ze słuchu, rozpoznanie dźwięków w hałasie. | język i przetwarzanie słuchowe | Rozróżnianie i rozumienie dźwięków oraz wytwarzanie sygnałów werbalnych. |
Rozpoznanie logo ulubionej firmy, zapamiętanie twarzy przyjaciela. Prowadzenie samochodu i kontrolowanie położenia własnego pojazdu oraz innych aut. |
przetwarzanie wzrokowo- -przestrzenne (wyższego rzędu) |
Przetwarzanie napływających informacji wzrokowych oraz wizualizacja obrazów i scenariuszy. Przetwarzanie relacji przestrzennych między obiektami. |
Gdy zdajesz sobie sprawę, że stosowana przez ciebie metoda odchudzania nie sprawdza się, i postanawiasz wypróbować inny sposób, o którym ostatnio czytałeś/czytałaś (elastyczność). Gdy czujesz radość i wyobrażasz sobie, co czyni kolega, który właśnie dostał się do wymarzonej szkoły czy na wymarzoną uczelnię. Gdy uwzględniasz wszystkie potencjalne wydatki związane z podróżą przy podejmowaniu decyzji, gdzie wyjedziesz z kolegami na wakacje (pamięć operacyjna). Gdy zdajesz sobie sprawę, że jesteś bardzo zły/zła i nie pomoże ci to w zbliżającej się rozmowie z rodzicami, podejmujesz więc decyzję o wzięciu kilku głębokich wdechów, zanim wejdziesz do klasy (samoregulacja emocji). Gdy rozważasz, czy pozostać w tej samej klasie, czy zmienić profil. Gdy postanawiasz powstrzymać się od zjedzenia czekolady, bo to sprzeczne z twoimi zasadami zdrowego żywienia (hamowanie). |
funkcja wykonawcza | Podejmowanie działań nakierowanych na cel, takich jak jego planowanie i realizowanie. Umiejętność ta obejmuje:
|
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!