Scenariusz lekcji kształcącej umiejętność myślenia lateralnego

Praktyczny Przewodnik Nauczyciela
Dla kogo?  Uczniowie szkół ponadpodstawowych
Czas trwania 4 godziny dydaktyczne
Cele zajęć Uczeń/uczennica:
  • umieją wymienić strategie skuteczne w nabywaniu umiejętności myślenia,
  • potrafią wyjaśnić, na podstawie stworzonej przez siebie gałęzi logicznej, jakie jest znaczenie myślenia lateralnego,
  • wiedzą, jak konstruować mapy myśli,
  • konstruują mapę myśli, na podstawie której prezentują, jak mogą zmienić swoje sposoby uczenia się, by nie odtwarzać informacji, tylko myśleć efektywnie,
  • zajmują głos w dyskusji na temat skutecznego treningu poznawczego, czyli sposobów rozwijania myślenia
Materiał 
dla nauczyciela 
i uczniów 
Czarny kamyk [w:] Edward de Bono, Myślenie lateralne. Czym jest i jak wiele znaczy, Warszawa 2015


Proponowany przebieg zajęć

  • Uczniowie po przyjściu do klasy otrzymują małe przylepne karteczki w kształcie chmurek i wpisują, co pobudza/zachęca ich do myślenia. Chmurki przylepiają na tablicy/ścianie. 
  • Uczniowie czytają zdanie napisane na tablicy/wyświetlone na ekranie: „Myślenie jest w cenie” i wyjaśniają, jak rozumieją te słowa w kontekście edukacji, pracy zawodowej, życia codziennego.
  • Nauczyciel czyta historię Czarny kamyk, a uczniowie próbują znaleźć rozwiązanie problemu przedstawionego w tekście. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, na czym polega myślenie lateralne, a na czym myślenie wertykalne, i wspólnie się zastanawiają, dlaczego myślenie lateralne jest tak ważne w codziennym życiu.
  • Nauczyciel zarządza losowy podział na czteroosobowe grupy (np. według kolorów wyciągniętych patyczków) i prosi, by uczniowie stworzyli gałęzie logiczne rozpoczynające się od słów: 
  • ...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy