Dla kogo? | Uczniowie szkół ponadpodstawowych |
Czas trwania | 4 godziny dydaktyczne |
Cele zajęć | Uczeń/uczennica:
|
Materiał dla nauczyciela i uczniów |
Czarny kamyk [w:] Edward de Bono, Myślenie lateralne. Czym jest i jak wiele znaczy, Warszawa 2015 |
Proponowany przebieg zajęć
- Uczniowie po przyjściu do klasy otrzymują małe przylepne karteczki w kształcie chmurek i wpisują, co pobudza/zachęca ich do myślenia. Chmurki przylepiają na tablicy/ścianie.
- Uczniowie czytają zdanie napisane na tablicy/wyświetlone na ekranie: „Myślenie jest w cenie” i wyjaśniają, jak rozumieją te słowa w kontekście edukacji, pracy zawodowej, życia codziennego.
- Nauczyciel czyta historię Czarny kamyk, a uczniowie próbują znaleźć rozwiązanie problemu przedstawionego w tekście. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, na czym polega myślenie lateralne, a na czym myślenie wertykalne, i wspólnie się zastanawiają, dlaczego myślenie lateralne jest tak ważne w codziennym życiu.
- Nauczyciel zarządza losowy podział na czteroosobowe grupy (np. według kolorów wyciągniętych patyczków) i prosi, by uczniowie stworzyli gałęzie logiczne rozpoczynające się od słów: ...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!