Scenariusz lekcji do filmu Wszyscy albo nikt

Akademia rozwoju nauczyciela
Temat zajęć    

Wyzwania współczesnego świata: spotkania kultur

POLECAMY

Grupa wiekowa 

Szkoła podstawowa

Czas realizacji  

1-2 godziny lekcyjne 

Zagadnienia edukacyjne:
  • Stereotypy, rasizm i ksenofobia – skąd się biorą i do czego prowadzą?
  • Multi-kulti – co tak naprawdę oznacza? 
  • Migracje, asymilacja, tożsamość – problemy z nimi związane.
  • Europa kultur i tradycji – krótki rekonesans.
  • Dramat? Komedia? Przynależność gatunkowa filmu Wszyscy albo nikt.
Cele operacyjne

Uczeń/uczennica:

  • rozumie mechanizmy powstawania stereotypów i ich niebezpieczny charakter,
  • dokonuje charakterystyki bohatera filmowego,
  • dostrzega w filmie problemy związane z wielokulturowością,
  • podejmuje refleksję nad złożonym fenomenem emigracji,
  • rozpoznaje w filmie elementy gatunkowe
Formy i metody pracy 
  • burza mózgów, 
  • pogadanka, 
  • cztery kąty, 
  • metaplan, 
  • praca w grupach

Przebieg zajęć

Lekcja 1.

  • Hibat – uchodźca: dwie burze mózgów 

    
Nauczyciel przeprowadza wśród uczniów burzę mózgów – w dwóch etapach. Za pierwszym razem zapisuje na tablicy słowo: „IMIGRANT” lub „UCHODŹCA” i prosi uczniów o podanie najsilniejszych skojarzeń związanych z tym słowem. 
 

 Wś...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy