Temat zajęć |
Wyzwania współczesnego świata: przeciw eksploatacji zwierząt |
Grupa wiekowa |
Szkoła ponadpodstawowa |
Czas realizacji |
Cztery godziny lekcyjne* |
Zagadnienia edukacyjne |
- Olga Tokarczuk, Agnieszka Holland – ważne nazwiska dla polskiej kultury.
- Gatunkowe konwencje Pokotu.
- Hiperbola i groteska – czy możemy wierzyć w świat Pokotu?
- Zezwierzęcenie, bestia i ryj, czyli językowe obrazy zwierząt.
- Kwiatki świętego Franciszka z Asyżu i Pokot – religijna i świecka wizja zgodnej koegzystencji ludzi i (innych) zwierząt.
- Ryby głosu nie mają? Animalstudies, czyli najnowsze perspektywy w humanistyce
|
Cele |
Uczeń/uczennica:
- dokonuje analizy i interpretacji filmu fabularnego,
- dostrzega w filmie różne konwencje gatunkowe (thriller, kryminał, utopia),
- czyta ze zrozumieniem tekst literacki, religijny, publicystyczny oraz prawny,
- rozpoznaje w filmie groteskę i hiperbolę,
- analizuje różnice stylistyczne między synonimami,
- podejmuje refleksję nad celowym z perspektywy światopoglądowej kształtowaniem języka,
- pisze rozprawkę,
- porównuje wizję relacji człowiek – zwierzę w różnych paradygmatach (animal studies oraz chrześcijańskiej)
|
Formy i metody pracy |
Praca zbiorowa jednolita, praca indywidualna jednolita, praca grupowa zróżnicowana; burza mózgów; ćwiczenia praktyczne; dyskusja problemowa |
Pomoce dydaktyczne |
- zwiastun kinowy Pokotu (dostępny na //www.youtube.com/watch?v=78hSndBI67Q),
- kserokopie Pieśni słonecznej św. Franciszka oraz fragmentu Księgi Rodzaju (zał. 1),
- karta pracy (zał. 2)
- fragmenty felietonu Dariusza Gzyry, W poszukiwaniu niewinnego języka,
//krytykapolityczna.pl/kraj/gzyra-w-poszukiwaniu-niewinnego-jezyka/ |
* Wskazówka: nauczyciel może wybrać zagadnienia do omówienia i zrealizować proponowane zadania w krótszym czasie.
Przebieg zajęć
TEMAT 1: Poważne gry (konwencjami) w Pokocie (dwie godziny lekcyjne)
Przygotowanie do lekcji: uczniowie podzieleni na dwie grupy mają za zadanie zgromadzić jak najwięcej informacji o Agnieszce Holland oraz Oldze Tokarczuk.
- Prezentacja zadania domowego: w formie mapy myśli uczniowie zapisują na tablicy informacje, które z...