Dołącz do czytelników
Brak wyników

Praktyczny Przewodnik Nauczyciela

13 maja 2019

NR 30 (Maj 2019)

Scenariusz lekcji do filmu Twój Simon (reż. Greg Berlanti, USA 2018)

0 6
Temat zajęć Każdy zasługuje na wielką miłość
Grupa wiekowa Szkoła podstawowa, klasy VII–VIII i gimnazjum, klasa III
Czas realizacji 1 lub 2 godziny lekcyjne*
Zagadnienia 
edukacyjne
  • Stereotypy jako problem społeczny. Jak wpływają na nasze myślenie?
  • Kompleksy i tajemnice. Moja samoocena wobec presji środowiska.
  • Odkrywanie własnej seksualności – o czym muszę wiedzieć, wchodząc w dorosłość?
  • Prawo do prywatności w dobie Internetu. Kiedy naruszamy czyjeś dobro?
  • Mój światopogląd a zjawisko homofobii. Na jakich wartościach opieram własne sądy?
Cele operacyjne Poznawcze
uczeń/uczennica:
  • wnikliwie analizuje film „Twój Simon”,
  • bierze udział w rozmowie o tożsamości jednostki, wpływie grupy, tożsamości zbiorowej, 
  • podejmuje tematykę poczucia inności,
  • uczy się charakterystyki bohaterów,
  • analizuje relacje: rówieśnicy w grupie, jednostka i grupa, dorośli i dzieci,
  • uczy się języka filmu, 
  • poszerza swoją wiedzę o uczuciach i relacjach ludzkich,
  • konforntuje swoje przekonania z innymi, 
  • snuje refleksję o relacjach między ludźmi
Kształcące
uczeń/uczennica:
  • uczeń analizuje stany emocjolnalne bohaterów, uczy się opowiadać o tematach tabuizowanych, podejmuje refleksję o problemach, które jego rówieśnicy mogą skrywać,
  • dostrzega zagadnienia etyczne,
  • kształci umiejętności trafnego argumentowania, refleksji nad zachowaniem swoim i innych
Wychowawcze
uczeń/uczennica:
  • potrafi analizować problemy etyczne współczesnego świata, 
  • uczy się empatii, 
  • dostrzega sytuację jednostki w grupie i grupy wobec jednostki
Metody i formy pracy
  • praca w grupie i na forum klasy, w zespole trzyosobowym,
  • rozmowa w większej grupie,
  • podejmowanie autorefleksji,
  • metoda „dwóch plecaków”
Pomoce dydaktyczne
  • dwa puste plecaki,
  • kartki o grubości bloku technicznego w formacie A5,
  • flamastry,
  • duży arkusz papieru z narysowanym schematycznym plecakiem,
  • tablica lub flipchart,
  • sala z krzesłami ustawionymi w okręgu

* Wskazówka: nauczyciel może wybrać zagadnienia do omówienia i zrealizować proponowane zadania w krótszym czasie.

 

Przebieg zajęć

  • Zanim rozpocznie się lekcja, pomieszczenie powinno być przygotowane tak, aby wszyscy mogli siedzieć w kole. 
  • Nauczyciel wita uczniów i rozpoczyna spotkanie od metody „dwóch plecaków”.

Uczniowie siedzą w kole i odpowiadają na pytanie nauczyciela: „Co przynieśliście dzisiaj do szkoły w swoich plecakach?”. Podczas takiej wolnej rozmowy uczniowie zwykle rozmawiają o książkach, które mają w plecaku, przedmiotach, jakie dzisiaj są w szkole, o pracach domowych, drugim śniadaniu, a także wielu rzeczach, które noszą w plecakach, ale ni...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy