Temat lekcji | „Cicha noc, święta noc” – czy na pewno? Filmowy portret polskiej rodziny |
Grupa wiekowa | szkoły ponadpodstawowe |
Czas realizacji | 2 lub 3 godziny lekcyjne* |
Zagadnienia edukacyjne |
|
Cele operacyjne | Uczeń/uczennica:
|
Formy i metody pracy |
|
POLECAMY
Przebieg zajęć
- Rozstania i powroty. Emigracja jako doświadczenie indywidualne i zbiorowe Polaków.
- Wprowadzenie. Nauczyciel prowadzi z uczniami krótką rozmowę moderowaną na temat historycznych migracji Polaków oraz ich odbicia w tekstach kultury. Uczniowie przypominają sobie najważniejsze etapy w dziejach polskiej emigracji:
Wskazówka: nauczyciel może wybrać zagadnienia do omówienia i zrealizować proponowane zadania w krótszym czasie.
– Począwszy od klęski powstania listopadowego emigracja staje się wielkim tematem polskiej literatury oraz osobistym doświadczeniem najważniejszych twórców (Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego oraz Cypriana Kamila Norwida). Emigracyjne centrum stanowi Paryż. Przebywał w nim także Fryderyk Chopin. Najważniejszy zainspirowany tym doświadczeniem utwór to „Pan Tadeusz” – polska epopeja narodowa.
– Zjawisko emigracji politycznej trwa przez cały okres zaborów, a nasila się po upadku kolejnych powstań. Oprócz Francji Polacy osiedlają się także w Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Niemczech oraz w Ameryce Północnej.
– Począwszy od 2. połowy XIX wieku drugim czynnikiem skłaniającym do wyemigrowania z ziem polskich stają się powody ekonomiczne. Polscy robotnicy i chłopi masowo wyjeżdżają do krajów Europy Zachodniej oraz do Stanów Zjednoczonych, Kanady, Brazylii i...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!