Przywiezione z podróży. Metodyczne inspiracje z wakacji

Horyzonty polonistyki Otwarty dostęp

Nauczyciel polonista zwykle nie narzeka na niedobór bodźców inspirujących go do pracy, zwłaszcza w czasie wakacyjnym – wszędzie bowiem, gdzie tylko się znajdzie, odkrywa kolejne natchnienia do tworzenia pomysłów na lekcje: w wolnej chwili włączy radio – a tu cała masa ciekawych dialogów, reklam do obróbki językowej, innowacji, które mogą stać się przykładami na przyszłe lekcje. Otworzy gazetę, a tu wiele artykułów godnych polecenia uczniom i do przetworzenia na ciekawe karty pracy. Tak samo podczas wieczorów z książką – każda dobra lektura natychmiast zapładnia myśli do pomysłów na ćwiczenie, analizę fragmentu, porównawczą interpretację z kontekstem w tle. A co dopiero na wakacyjnych wojażach! Każde wejście do lokalnego muzeum, spacer po mieście i parku kończy się tak samo: przychodzą do nas inspiracje na lekcje – i już... znów jesteśmy mentalnie w pracy. Ja też tak mam i mimo że czasem mnie to irytuje, a dość często męczy, daję się ponieść tym nagłym przebłyskom i skwapliwie notuję swoje pomysły na jesienne i zimowe lekcje. Dlatego korzystając z wakacyjnych wspomnień, nieraz sięgam do zdjęć z gotowymi inspiracjami na scenariusz ciekawej dla moich uczniów lekcji.

POLECAMY

Najwięcej pomysłów zawsze rodzi się w galeriach i muzeach sztuki. Gdy myślę o analizie dzieła w kontekście wybranych motywów, nie tylko same obrazy i rzeźby, które odnajduję w galeriach, są przedmiotem rozważań. Także same dzieła i sposób ich wykonania stają się często źródłem pomysłów na metody pracy. We francuskiej galerii w mieście Aix-en-Provence odkryłam pomysłowe obrazy Alexa Kosty, który kubistyczne popiersia swoich modeli wykonał z surowców wtórnych: kartonów, starych map, gazet, sznurka... Tę technikę można łatwo wykorzystać, pracując z uczniami nad charakterystyką postaci. Pokazujemy im wspomniane obrazy, analizujemy, w jaki sposób technika wykonania pracy wpływa na wymowę postaci i skojarzenia interpretacyjne odbiorcy. Uczniowie najpierw pracują w grupach – każda z nich dostaje jeden obraz do analizy, a na forum wszyscy oglądają obrazy i słuchają propozycji interpretacyjnej przedstawicieli poszczególnych grup. Następnie nauczyciel proponuje ćwiczenie dotyczące omawianej lektury (lekcja poprzedzona jest wstępną analizą bohaterów z powieści) i pros...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI