Kompetencje przyszłości to takie cechy i umiejętności, które są szczególnie istotne i pożądane w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu społeczno-gospodarczym, technologicznym i kulturowym. Staramy się zadbać o ich zdobycie, aby radzić sobie z wyzwaniami przyszłości, takimi jak postępująca globalizacja, rozwój technologiczny czy zmiany klimatu, ale także wiele innych trendów i zmian społeczno-ekonomicznych.
Bardzo istotne jest zrozumienie, że kompetencje te łączą się ze sobą i nie istnieją samodzielnie. Ponadto ze względu na to, w jakim świecie żyjemy, będą to przede wszystkim miękkie kompetencje społeczno-poznawcze, które pozwolą odnaleźć się w zróżnicowanych i wielowątkowych sytuacjach. Według najnowszego raportu The Future of Jobs Report 2023, przygotowanego przez Światowe Forum Ekonomiczne, umiejętności poznawcze będą najszybciej zyskiwać na znaczeniu, odzwierciedlając rosnącą rolę całościowego rozwiązywania problemów w miejscach pracy. Wiedza twarda i techniczna w coraz mniejszym zakresie będzie kluczem do sukcesu, zwłaszcza jeśli oprócz niej nie wykształcimy w sobie kompetencji poznawczych. W epoce szybkiego rozwoju technologicznego i sztucznej inteligencji, gdy coraz więcej zadań wykonują za nas programy i maszyny, powinniśmy zadbać szczególnie o to, co jako ludzie mamy najbardziej wartościowego.
POLECAMY
Człowiek
Kreatywność
Kreatywność od wielu lat gości na każdej liście kompetencji przyszłości. Również w najnowszym raporcie Światowego Forum Ekonomicznego o przyszłości pracy kreatywne myślenie znalazło się na drugim miejscu, zaraz po myśleniu analitycznym. Tę wysoką pozycję zawdzięcza temu, że należy do wąskiej grupy umiejętności, których sztuczna inteligencja jeszcze długo nie nabędzie. Co więcej, nie da się jej tak po prostu nauczyć, a najbardziej kreatywne i innowacyjne pomysły nie po...