Dziesięć kompetencji przyszłości, które powinniśmy kształtować u dzieci i u siebie

Akademia rozwoju nauczyciela Otwarty dostęp

Nie istnieją osobne zestawy kompetencji dla młodszych nastolatków i dla czterdziestolatków. Kompetencje są takie same dla wszystkich, bo wszyscy prędzej czy później będziemy uczestniczyć w życiu społecznym i w rynku pracy. Poniższy wybór nie jest zamkniętym katalogiem, tylko zbiorem przygotowanym na podstawie doświadczeń Fundacji Digital University, skupiającym kompetencje najbardziej potrzebne i pożądane. Współpracując na co dzień zarówno ze społecznościami szkolnymi, jak i z młodymi kobietami wchodzącymi na rynek pracy oraz czerpiąc z naszych biznesowych korzeni, rozumiemy, czego jako ludzie potrzebu- jemy, aby swobodnie radzić sobie w świecie, który nas czeka, i z wyzwaniami, które przed nami stoją.

Kompetencje przyszłości to takie cechy i umiejętności, które są szczególnie istotne i pożądane w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu społeczno-gospodarczym, technologicznym i kulturowym. Staramy się zadbać o ich zdobycie, aby radzić sobie z wyzwaniami przyszłości, takimi jak postępująca globalizacja, rozwój technologiczny czy zmiany klimatu, ale także wiele innych trendów i zmian społeczno-ekonomicznych.
Bardzo istotne jest zrozumienie, że kompetencje te łączą się ze sobą i nie istnieją samodzielnie. Ponadto ze względu na to, w jakim świecie żyjemy, będą to przede wszystkim miękkie kompetencje społeczno-poznawcze, które pozwolą odnaleźć się w zróżnicowanych i wielowątkowych sytuacjach. Według najnowszego raportu The Future of Jobs Report 2023, przygotowanego przez Światowe Forum Ekonomiczne, umiejętności poznawcze będą najszybciej zyskiwać na znaczeniu, odzwierciedlając rosnącą rolę całościowego rozwiązywania problemów w miejscach pracy. Wiedza twarda i techniczna w coraz mniejszym zakresie będzie kluczem do sukcesu, zwłaszcza jeśli oprócz niej nie wykształcimy w sobie kompetencji poznawczych. W epoce szybkiego rozwoju technologicznego i sztucznej inteligencji, gdy coraz więcej zadań wykonują za nas programy i maszyny, powinniśmy zadbać szczególnie o to, co jako ludzie mamy najbardziej wartościowego.

POLECAMY

Człowiek

Kreatywność

Kreatywność od wielu lat gości na każdej liście kompetencji przyszłości. Również w najnowszym raporcie Światowego Forum Ekonomicznego o przyszłości pracy kreatywne myślenie znalazło się na drugim miejscu, zaraz po myśleniu analitycznym. Tę wysoką pozycję zawdzięcza temu, że należy do wąskiej grupy umiejętności, których sztuczna inteligencja jeszcze długo nie nabędzie. Co więcej, nie da się jej tak po prostu nauczyć, a najbardziej kreatywne i innowacyjne pomysły nie po...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI