Powieść to rodzaj filmu

Część 5

Polski w praktyce

Co lubią dzisiejsi czytelnicy? Co ich elektryzuje? Jaki element musi zawierać fabuła, żeby skutecznie uwiodła odbiorcę? Odpowiedź brzmi: twist.

Współcześni konsumenci opowieści oszaleli na punkcie twistów.

POLECAMY

Przyznam, że trochę mnie to niepokoi, ale tak wygląda sytuacja. Story – powieściowa, filmowa czy serialowa – coraz częściej zostaje wyposażona w bardzo charakterystyczne urządzenia narracyjne, które mają w radykalny sposób wzmóc nasze zainteresowanie czy wręcz wywołać ekscytację. 

Można by je porównać do turbodoładowaczy. Najważniejszą funkcją twista, czyli „przewrotki”, jest przecież przyspieszyć lekturę, zachwycić odbiorcę, uzależnić go od spektakularnych bodźców.

Krótko mówiąc, to narkotyk.

Twardy narkotyk

Twist to specyficzny przełom w fabule, ale – jak zauważa Linda Seger – „to coś innego niż zwrot”. To coś innego niż osławiony punkt zwrotny, który po prostu „nadaje historii nowy kierunek”. 

Wydaje mi się, że rozróżnienie tych dwóch pojęć jest sensowne, bo uprzytamnia nam istotną różnicę.

Zwrot to miękki narkotyk, a twist – twardy.

Ująłbym to tak (trochę i...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania języka polskiego.

Otrzymuj co 2 miesiące gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia oraz jak angażować uczniów i podnosić ich aktywność.

710 artykułów online
12 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
75 numerów archiwalnych
132 karty pracy
40 autorów – specjalistów
Czasopismo Polonistyka • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI