Grupa docelowa | Uczniowie klas VII lub VIII |
Cele ogólne |
|
Cele szczegółowe | Uczeń/uczennica:
|
Metody dydaktyczne |
|
Część wstępna (fakultatywna) – kartkówka weryfikująca znajomość lektury
Grupa A
POLECAMY
- Co najbardziej spodobało ci się podczas lektury Ziarna prawdy? Swoje zdanie uzasadnij, odwołując się do treści utworu. (0–3)
- Co Ci się najbardziej nie podobało podczas lektury, sprawiło dyskomfort, utrudniało czytanie Wiedźmina? Uzasadnij swoje zdanie, udowadniając, że dobrze znasz utwór. (0–3)
- Kogo Twoim zdaniem można nazwać potworem w opowiadaniu Wiedźmin? Podaj co najmniej dwa argumenty przemawiające za twoim stanowiskiem. (0–2)
Grupa B
- Co najbardziej spodobało ci się podczas lektury Wiedźmina? Swoje zdanie uzasadnij, odwołując się do treści utworu. (0–3)
- Co Ci się najbardziej nie podobało podczas lektury, sprawiło dyskomfort, utrudniało czytanie Ziarna prawdy? Uzasadnij swoje zdanie, udowadniając, że dobrze znasz utwór. (0–3)
- Kogo Twoim zdaniem można nazwać potworem w opowiadaniu Ziarno prawdy? Podaj co najmniej dwa argumenty popierające twoje stanowisko. (0–2)
Wskazówka dla nauczyciela
Oceniając pracę uczniów, zwróćmy uwagę przede wszystkim na wnikliwość argumentacji oraz umiejętność uzasadnienia własnego stanowiska
Nr | 0 | 1 | 2 | 3 |
1. | Brak uzasadnienia stanowiska lub uzasadnienie niepoprawne | Poprawne, ale niewnikliwe uzasadnienie |
|
Wnikliwe uzasadnienie |
2. |
|
Poprawnie sformułowane stanowisko, poparte dwoma trafnymi argumentami, brak poważnych błędów merytorycznych | – | |
3. |
Wstępna dyskusja
- Nauczyciel rozpoczyna rundę wrażeń, uczniowie opowiadają o emocjach, jakie towarzyszyły im podczas lektury, zwracają uwagę na motywacje bohaterów.
- Można skorzystać z następującego, wstępnego zestawu pytań:
– Kto przeczytał utwory?
– Kto jeszcze czyta?
– Komu książka się spodobała?
– Komu się nie podobała?
– Dlaczego nie przeczytałeś(-łaś)?
To dopiero wstęp, krótka runda wrażeń, angażująca całą klasę. Podczas pierwszego pytania odpowiadają wszyscy uczniowie, dzięki temu wiemy, na jakim materiale będziemy pracować. Dla rozruszania uczniów warto zapytać też o znajomość i wrażenia na temat gier o Wiedźminie oraz serialu.
Dyskusja/pogadanka heurystyczna
Rozpoczynamy właściwą dyskusję:
- Jak ci się czytało?
- Co ci się podobało? Dlaczego?
- Co ci się nie podobało? Dlaczego?
- Co byś zmienił(a)?
- O czym chciał(a)byś porozmawiać?
- Dlaczego nie doczytałeś(-łaś)? Co było powodem rezygnacji z cz...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!