Dołącz do czytelników
Brak wyników

Praktyczny Przewodnik Nauczyciela

15 stycznia 2021

NR 39 (Styczeń 2021)

Porozmawiajmy! Literackie Taboo sposobem na nieczytanie

127

Zauważyłam, że młodzież chętniej czyta, gdy wie, że nie czeka na nią drobiazgowe odpytywanie z treści lektury. Kartkówki i odpowiedzi ustne, choć często nieuniknione, zniechęcają młodzież do czytania, często sprawiają, że uczniowie w ogóle nie sięgają po książkę, bo zakładają, że nie zdobędą pozytywnej oceny, gdyż nie są w stanie dokładnie zapamiętać istotnych szczegółów. To kojarzy się z nieprzyjemnym obowiązkiem. Zabawy dydaktyczne w tym przypadku działają dużo skuteczniej i uczniowie spodziewający się gier są znacznie lepiej przygotowani i z ochotą przystępują do opracowywania zagadnień związanych z danym utworem. Co najważniejsze, dzieci przestają się bać, że poniosą konsekwencje, jeśli nie będą znały odpowiedzi, a atmosfera zabawy sprawia, że nauka przychodzi bez trudu. 
Istnieje wiele ciekawych sposobów na zaktywizowanie uczniów podczas omawiania lektury. Na przykładzie Zemsty przedstawię jedną z moich ulubionych metod rozpoczynania przygody z książką. Grę tę można wykorzystać na samym początku, tuż przed rozpoczęciem cyklu lekcji na temat lektury, lub jako powtórzenie wiadomości przed zakończeniem omawiania jej. 
Taboo to popularna gra zespołowa, po którą chętnie sięgają niebojący się wyzwań językowych wielbiciele gier. W szkole chętnie wykorzystuję jej możliwości i tworzę różne warianty tej zabawy przy omawianiu lektur szkolnych. 
Klasę należy podzielić na dwie drużyny. Na kartkach są wypisane hasła, które trzeba odgadnąć, oraz wyrazy zakazane, których dzieciom nie wolno używać w trakcie rozgrywki. Zadaniem ucznia jest wyjaśnienie swojej drużynie wylosowanego hasła w taki sposób, by nie użyć słów niedozwolonych, zapisanych na dolnej części karty. Wymaga to dobrej znajomości lektury oraz umiejętności szybkiego myślenia, analizowania haseł, tworzenia zwrotów na zasadzie skojarzeń, dzięki którym drużyna będzie mogła zdobyć punkt. Czas jest ograniczony (ustalam go w zależności od możliwości konkretnej klasy, optymalnie będzie to około półtorej minuty). Warto wybrać osobę do kontrolowania, czy referujący nie używa niedozwolonych zwrotów – gdy to nastąpi, zespół nie zdobywa punktu i oddaje głos drużynie przeciwnej.  
Zawsze pozostawiam uczniom możliwość wyboru osób do przedstawienia haseł, gdyż nie wszyscy uczestnicy czują się komfortowo podczas wystąpień publicznych, a pozostając w bezpiecznej grupie, są w stanie skutecznie zgadywać przedstawione zagadnienia. Jest to doskonała okazja do obserwacji przebiegu pracy w grupach, ról, które uczniowie przyjmują podczas takich zajęć. Podczas zgadywania haseł staram się nie ingerować w pracę uczniów – nie muszą podnosić ręki ani konsultować ze sobą swoich odpowiedzi – tu liczy się szybkość i skuteczność. Zwracam jednak uwagę na to, by drużyna przeciwna nie udzielała odpowiedzi w czasie przeznaczonym dla drugiej grupy, a tak się często zdarza, zwłaszcza wtedy, gdy pierwszy zespół długo nie odgaduje hasła. Najbardziej niecierpliwi i dobrze przygotowani uczniowie czasem zabierają drużynie możliwość wykazania się i zdobycia punktu. Dlatego też zawsze na początku ustalam reguły gry i informuję uczniów o tym, jak będzie przebiegała zabawa. Nie stosuję w tym przypadku żadnych ujemnych punktów i innego rodzaju konsekwencji. Staram się, by atmosfera była przyjemna, a uczniowie nie obawiali się ewentualnych pomyłek. Wspaniale jest widzieć, że angażują się osoby, które na co dzień niechętnie wypowiadają się na forum klasy i stronią od odpowiedzi ustnych. 
Jedną z najistotniejszych zalet tej gry jest to, że pozwala przypomnieć sobie najważniejsze postacie i wątki przedstawione w utworze. Nie sposób zapamiętać wszystko podczas jednokrotnej lektury utworu, dlatego też takie zadania sprawiają, że uczniowie uważniej czytają tekst i zwracają większą uwagę na szczegóły. Dzięki temu uczniowie uporządkowują zdobyte podczas czytania informacje i zaczynają wiązać ze sobą fakty zawarte w lekturze. 
W niektórych k...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy