Skróty od polskich ocen
Jako nauczyciele zobligowani jesteśmy do regularnych pomiarów osiągnięć uczniów i wystawiania im ocen. Te natomiast bardzo często zapisujemy w postaci skrótów, których artykuł dotyczy. Czy należy je kończyć kropkami?
POLECAMY
W polskim systemie oświaty uczeń szkoły podstawowej, istniejącego jeszcze gimnazjum oraz szkół pondagimnazjalnych może otrzymywać oceny cząstkowe i końcoworoczne w skali 1–6. Nie trzeba omawiać, jakim ocenom one odpowiadają, ale zróbmy to dla jasności przekazu.
Cyfra 1 oznacza ocenę niedostateczną, 2 – ocenę dopuszczającą, 3 – ocenę dostateczną, 4 – ocenę dobrą, 5 – bardzo dobrą, natomiast 6 – celującą. Jako ciekawostkę dodam, że sam pracuję w szkole, w której ocen nie ma.
Prawidłowo utworzone skróty prezentują się następująco:
1 – ndst. 2 – dop. 3 – dst. albo dost. 4 – db. 5 – bdb. 6 – cel.
Z powyższych rozważań wynika jasno, że wszystkie skróty szkolnych ocen zobowiązują nas, aby na ich końcu stawiać kropkę.
Odmiana wyrazu „YouTube”
YouTube to popularny serwis internetowy, na którym udostępniamy, oglądamy i komentujemy filmy. Korzystamy z niego – jak sądzę – na prywatny użytek, korzystają z niego również nasi uczniowie. Możemy jednak z powodzeniem wykorzystywać jego zasoby w celach dydaktycznych na lekcjach języka polskiego. Warto więc pamiętać o prawidłowej odmianie wyżej wskazanego rzeczownika.
Wyraz YouTube – zgodnie z wymogami polskiej fleksji – należy oczywiście deklinować, przypisując mu odpowiednie końcówki dla poszczególnych przypadków. Pamiętać trzeba, by poprzedzić je apostrofem, wszystko dlatego, że ostatniej głoski (e) nie wymawiamy [ju tjub, nie: *ju tjube], a to z kolei zobowiązuje nas do użycia apostrofu we wszystkich przypadkach poza miejscowniki...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!