Dołącz do czytelników
Brak wyników

Akademia rozwoju nauczyciela

10 kwietnia 2018

NR 22 (Styczeń 2018)

Nauczyciel w cyfrowej szkole
– wykorzystanie mediów społecznościowych w edukacji

0 328

Współczesne dzieci i nastolatki nie znają świata bez Internetu. Funkcjonowanie w sieci stało się normą społeczną. Z badań Nastolatki wobec Internetu 3.0 (NASK, Warszawa 2017) wynika, że zdecydowana większość korzysta z Internetu wiele razy dziennie lub cały czas, w domu (80,0%), w szkole (39,2%), u znajomych (32,4%), w miejscach publicznych, gdzie jest dostępna sieć wi-fi (29,7%).

Internet jest stałym elementem ich dnia. To cyfrowi tubylcy, którzy już nie wyobrażają sobie życia bez Internetu, w odróżnieniu od ich rodziców: cyfrowych imigrantów, pamiętających jeszcze życie analogowe. Średni wiek inicjacji internetowej wśród nastolatków wynosi 9 lat i 7 miesięcy. Już od najmłodszych lat życia przestrzeń wirtualna towarzyszy im w ich aktywnościach poznawczych, rekreacyjnych i interakcyjnych.

W ciągu sekundy pojawia się w Internecie 30 GB danych, internauci pobierają 800 aplikacji, YouTube notuje 108 tys. odsłon, a Google 51 tys. wyszukiwań. Dane te z dnia na dzień ulegają zmianie. To mały wycinek wielkiego cyberświata. To środowisko, w którym funkcjonują współcześni nastolatkowie. Ten świat musimy poznać, by zrozumieć emocje, dążenia i pragnienia osób wchodzących za chwilę w dorosłość. Edukacja nie może bagatelizować żadnej sfery funkcjonowania dzieci i młodzieży, zwłaszcza tak ważnej dla osobistego rozwoju człowieka, jego relacji społecznych i kultury. 

Głównymi i dominującymi przyczynami korzystania z Internetu wśród nastolatków są przede wszystkim interakcje pośrednie i rozrywka: korzystanie z serwisów społecznościowych, np. Facebook (codziennie – 78,1%), kontakty ze znajomymi (codziennie – 68,7%), słuchanie muzyki i oglądanie filmów (codziennie – 68,2%). Niemniej, Internet dla nastolatków to również narzędzie edukacyjne: poszerzania wiedzy w ramach swoich zainteresowań, hobby (codziennie – 41,8%), odrabiania lekcji (codziennie – 36,9%), poszukiwania bieżących informacji (codziennie – 34,0%), poszerzania wiedzy potrzebnej do szkoły (codziennie – 24,2%). 

Utworzona w efekcie rozwoju technologicznego przestrzeń cyfrowa wabi atrakcyjnością, użytecznością, interaktywnością, możliwością pokonywania czasu i odległości, dostarcza narzędzi komunikacji, zapewnia rozrywkę, przygodę i bogate emocjonalne przeżycia. Dlatego też stała się polem aktywności dzieci i młodzieży. Serwisy społecznościowe i aplikacje mogą być z powodzeniem wykorzystywane w szkole jako narzędzia edukacyjne, a także uzupełnienie „tradycyjnych” metod komunikacji.

Popularne media społecznościowe, które można wykorzystać w szkole

FACEBOOK to największy obecnie serwis społecznościowy na świecie, w ramach którego zarejestrowani użytkownicy mogą tworzyć sieci i grupy, komunikować się ze znajomymi, rodziną lub poznawać nowe osoby. Internauci dzielą się na Facebooku wiadomościami, zdjęciami i linkami do ciekawych materiałów, zamieszczają informacje o zdarzeniach ze swego życia, obserwują profile znanych osób, szukają informacji o prywatnych lub publicznych „wydarzeniach” oraz korzystają z dostępnych aplikacji.
 

Jak wykorzystać w szkole:

  • Załóż fanpage klasy – ta strona powinna być niezależna od prywatnego konta. Do jej założenia będziemy potrzebować oddzielnego adresu mailowego, najlepiej służbowego. Na tej stronie nauczyciel – sam lub wspólnie z uczniami – może zamieszczać wszelkie treści związane z życiem klasy. Jako administrator profilu możemy edytować komentarze do postów, zdjęć czy innych treści.
  • Stwórz zamkniętą grupę klasową – dzięki niej uczniowie będą mogli pomagać sobie nawzajem w nauce (omawianie aktualnie poznawanego tematu, zamieszczanie materiałów związanych z lekcją – filmów, artykułów, plików PDF i inych) i dzielić się ich codziennym życiem w szkole.
  • Stwórz grupy dedykowane konkretnym uczniom, np. uczestniczącym w kółkach zainteresowań, dodatkowych zajęciach, dzielącym podobne zainteresowania, przygotowującym się do konkursu, pracującym nad projektem itp.
  • Stwórz wydarzenie dotyczące specjalnych szkolnych uroczystości (np. szkolny festiwal, studniówka itp.).
  • Wspólnie z uczniami twórz fikcyjne profile, np. bohatera literackiego lub postaci historycznej na podstawie omawianej literatury.

 

INSTAGRAM jest fotograficznym serwisem społecznościowym należącym do Facebooka, który umożliwia użytkownikom publikację zdjęć i filmów. Pozwala też na edytowanie materiałów przed zamieszczeniem ich na profilu.
 

Jak wykorzystać w szkole:

  • Dokumentuj aktywności i wydarzenia klasowe i szkolne, zamieszczaj zdjęcia na klasowej tablicy.
  • Dziel się treściami edukacyjnymi.
  • Prezentuj prace uczniów – to znacznie ciekawsze niż tradycyjna gazetka szkolna.
  • Dokumentuj z uczniami obserwacje, np. zmian w przyrodzie, zmian meteorologicznych, rozwoju zwierząt, stadiów wzrostu roślin, procesów fizycznych, rejonów geograficznych itp. (przyda się na zajęciach z geografii lub biologii).
  • Zamieszczaj z uczniami zdjęcia obrazujące zjawiska matematyczne i fizyczne w realnym świecie (stworzone przez naturę lub będące wytworem człowieka), np. kształty, ułamki, wzory, linie. 
  • Zamieszczaj z uczniami zdjęcia ich ulubionych książek, autorów, zdjęcia inspirowane przeczytaną lekturą, komiksów itp.

 

SNAPCHAT to komunikator internetowy dostępny na smartfony z systemem Android i na iPhone’a. Umożliwia łatwą i szybką wymianę plików multimedialnych, tzw. snapów. Służy głównie do wysyłania błyskawicznych (tzw. efemerycznych) wiadomości, które znikają po kilku sekundach – nie zapisują się automatycznie w telefonie odbiorcy. Snapchat jest popularny zwłaszcza wśród młodych osób w wieku od 13 do 25 lat. Korzysta z niego obecnie 100 milionów aktywnych użytkowników.
 

Jak wykorzystać w szkole:

  • Wykorzystaj siłę obrazu – zdjęcia ilustrujące omawiany na zajęciach temat sprawią, że uczniowie lepiej zapamiętają materiał.
  • Zorganizuj szkolne podchody – przesyłaj uczniom wskazówki, gdzie można znaleźć ukryty przedmiot związany z tematem lekcji. Dobry pomysł do wykorzystania na klasowej wycieczce lub podczas zielonej szkoły.
  • Zachęć uczniów do tworzenia memów związanych z tematyką lekcji, ulubionym bohaterem czy postacią historyczną, o której uczniowie się uczą. Możecie wrzucać memy na klasowego Instagrama.
  • Zainteresuj uczniów tematem lekcji, zanim się rozpocznie – wyślij tematycznego snapa w drodze do szkoły.

 

SLIDESHARE jest darmowym narzędziem internetowym umożliwiającym dzielenie się prezentacjami multimedialnymi. W serwisie Slideshare można umieścić i pobrać dowolną prezentację multimedialną lub dokument tekstowy, który będzie wyświetlany jako prezentacja (strony dokumentu będą pełniły rolę slajdów).

Jak wykorzystać w szkole:

  • Wykorzystuj serwis jako źródło informacji o ważnych wydarzeniach edukacyjnych, konferencjach i warsztatach naukowych. Na stronie często zamieszczane...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy