Temat lekcji | Wizjonerzy kina – współcześni baśniopisarze |
Grupa wiekowa | szkoła podstawowa, klasy IV–VI |
Czas realizacji | dwie godziny lekcyjne |
Zagadnienia edukacyjne |
• Steven Spielberg, Robert Zemeckis, Peter Jackson – czy gdyby żyli bracia Grimm, Andersen i Perrault, robiliby to, co najwięksi wizjonerzy kina? • Baśń, legenda, podanie, mit – cechy gatunkowe i ich filmowe adaptacje. • Świat realny i świat fantastyczny. Rzeczywistość i fikcja. Fakt i prawdopodobieństwo – jak rozumieć filmowe konwencje narracyjne? • Odważ się być przyjacielem: nietypowe filmowe przyjaźnie (E.T., Powrót do przyszłości, Władca Pierścieni). |
Cele operacyjne | poznawcze – uczeń/uczennica: • poznaje terminy fantastyczny i rzeczywisty, wyodrębnia i nazywa elementy świata przedstawionego wraz z rozróżnieniem świata fantastycznego od realnego; • poznaje terminy baśń, podanie, legenda, mit i cechy tych form literackich; • poznaje przedstawicieli tradycji europejskiej w zakresie kultury audiowizualnej – Steven Spielberg, Robert Zemeckis i Peter Jackson; • poznaje cechy dobrego przyjaciela; kształcące – uczeń/uczennica: • utrwala umiejętność opowiadania, czyta i rozwija umiejętność odbioru tekstów kultury; wychowawcze – uczeń/uczennica: • uczy się, czym są konsekwencje słów i zdarzeń; • rozumie i potrafi wskazać motywy postępowania bohaterów; • rozwija w sobie abstrakcyjne myślenie, uświadamia sobie wartość przyjaźni w życiu człowieka. |
Formy i metody pracy |
• rozmowa kierowana, • burza mózgów, • praca w grupach, • miniwykład, • rozmowa, • samodzielna praca. |
Pomocne dydaktyczne | • arkusze papieru, • flamastry, kredki, • słowniki języka polskiego (np. PWN). |
Temat proponowany | Bardzo fajny… (do uzupełnienia przez uczniów na koniec zajęć słowem „przyjaciel”). |
Przebieg zajęć
1. Zabawa w skojarzenia. Nauczyciel pisze na tablicy tytuł filmu Bardzo Fajny Gigant. Po kolei każdy uczeń dopisuje dowolne słowo, które kojarzy mu się z obejrzanym filmem lub co najbardziej mu się podobało. Powstaje ogromna mapa słów. Nauczyciel zaczyna rozmowę kierowaną na temat: O czym był film Bardzo Fajny Gigant?
POLECAMY
Pomocnicze pytania:
- Czy tytuł filmu odnosi się do osoby?
- Jakie postaci i wydarzenia można określić jako fantastyczne, nierzeczywiste?
- Jakie elementy świata przedstawionego były fantastyczne, a jakie rzeczywiste?
- Jakie były olbrzymy, czym się różniły od tytułowego giganta?
- Jakie zachowanie olbrzymów nie podobało się dziewczynce?
- Jaki pomysł miała Sophie na rozwiązanie problemu swojego przyjaciela?
- Co baśniowego było w filmie?
Końcowe wnioski z rozmowy powinny nawiązywać tematycznie do porównań rzeczywistych i fantastycznych postaci i wydarzeń w filmie.
2. Burza mózgów. Nauczyciel tworzy wraz z uczniami na zasadzie burzy mózgów zbiór cech, towarzyszący pojęciom fantastyczny i rzeczywisty, cechy pojęć powinny być tworzone w opozycji do siebie:
CZARODZIEJSKI | RZECZYWISTY |
|
|
|
|
|
|
Zapisanie cech do zeszytu i podanie konkretnych przykładów scen z filmu Bardzo Fajny Gigant odpowiadających wymienionym porównaniom.
3. Rozmowa kierowana przez nauczyciela dotycząca wrażeń z obejrzanego filmu. Czy uczniom podobał się film? Co się podobało, a co nie? Czy chcieliby znaleźć się w sytuacji dziewczynki z filmu? Co sądzą na temat bardzo fajnego giganta? Każdy z uczniów ma za zadanie postawić się w sytuacji Sophie z filmu i samodzielnie wymyślić plan wygnania olbrzymów z miasta. Uczniowie opowiadają swoje pomysły na forum klasy.
4. Budowanie definicji. Nauczyciel wyświetla filmowe fragmenty ekranizacji różnych baśni/podań/legend/
mitów, uczniowie wspólnie odgadują tytuł. Następnie nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy i każdej grupie przydziela inną formę literacką: jedna grupa otrzymuje baśń, druga legendę (np. o Popielu), trzecia podanie (np. o Wandzie, co nie chciała Niemca), czwarta mit (np. o Demeter i Korze). Wszystkie grupy otrzymują następujące zadania:
- wypisać cechy baśni/legendy/mitu/podania (uczniowie mogą korzystać z pomocy naukowych w postaci słowników),
- przedstawić krótką scenką inscenizującą treść ich tytułu,
- wypisać kilka przykładów innych filmów, które inscenizują baśń/legendę/mit/podanie.
Każda grupa przedstawia wyniki swojej pracy, pozostała część klasy odgaduje na podstawie scenki tytuł każdej grupy. Każda grupa przedstawia cechy swojej formy literackiej. Jako podsumowanie nauczyciel współtworzy z uczniami definicję baśni/legendy/mitu/podania;...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!