Temat zajęć | Obowiązek ocalania. Wokół filmu Jeszcze dzień życia (2018) w reż. Raula de la Fuente i Damiana Nenowa |
Grupa wiekowa | szkoły ponadpodstawowe |
Czas realizacji | jedna godzina lekcyjna |
Zagadnienia edukacyjne |
• reporter wojenny – bohaterem filmowym • autentyczna, precyzyjnie osadzona w realiach historycznych opowieść jako punkt wyjścia dla stworzenia wielowymiarowego obrazu zawodu korespondenta wojennego • etyczny wymiar działań korespondenta wojennego • sztuka uważnego oglądania filmu (jako konieczny punkt wyjścia do analizy i interpretacji jego wybranych aspektów) |
Cele operacyjne |
uczeń/uczennica: • w zniuansowany sposób potrafi – na podstawie projekcji oraz zajęć w klasie – scharakteryzować postać głównego bohatera filmu Jeszcze dzień życia • rekonstruuje oraz poddaje krytycznemu oglądowi różnorodne aspekty zawodu korespondenta wojennego (tu przede wszystkim – kwestia nierzadko dramatycznych dylematów etycznych) • uwrażliwia się na potrzebę i wartość dokumentowania rzeczywistości (na taśmie filmowej, na fotografii, w osobistym dzienniku itp.), zgodnie z przesłaniem głównego bohatera Jeszcze dzień życia, Ryszarda Kapuścińskiego: „Musisz coś ocalić, jeśli się da. Bowiem ludzie znikają bez śladu, zupełnie i bezpowrotnie” • kształtuje umiejętność uważnego oglądania filmu, która stanowi konieczny punkt wyjścia do analizy i interpretacji jego wybranych aspektów |
Metody i formy pracy | dyskusja, burza mózgów, praca grupowa jednolita, indywidualna realizacja zadania domowego |
Materiały | • z... |
Konspekt lekcji po projekcji filmu Jeszcze dzień życia
(reż. Raul de la Fuente i Damian Nenow, Polska, Hiszpania, Niemcy, Belgia, Węgry, 2018)