Temat: Czy moje opowiadanie to już książka?
Liczba jednostek lekcyjnych: 2 godz.
dla klas 5 lub 6 – lekcja powtórzeniowa
POLECAMY
Cele ogólne: |
• powtórzenie formy opowiadania, |
---|---|
Cele operacyjne szczegółowe: |
Uczeń: |
Środki |
• film krótkometrażowy Paperman – //www.youtube.com/watch?v=1QAI4B_2Mfc |
Metody pracy: |
• pogadanka, |
Formy pracy: |
• indywidualna, |
Przebieg lekcji
Część wstępna: (5 minut)
- powitanie uczniów,
- sprawdzenie obecności,
- zapisanie tematu lekcji na tablicy,
- krótkie omówienie celów lekcji.
Część właściwa: (40 minut)
- Krótka burza mózgów na temat: Co powinno zawierać OPOWIADANIE?
Wspólne zapisanie na tablicy powtórzonych z wcześniejszych lekcji informacji.
Nauczyciel musi zadbać, by wszystkie elementy opowiadania zostały uwzględnione.
Notatka w formie schematu do zeszytu (15 minut).
- Krótki quiz powtórzeniowy: osoby w ławkach sprawdzają się nawzajem, czy potrafią wymienić wszystkie elementy opowiadania (5 minut).
- Wspólne przeglądanie przyniesionych książek i określenie ich cech formalnych. Wykonanie notatki do zeszytu w formie wyliczenia w punktach najważniejszych elementów. Ustalenie różnic w budowie oraz funkcji, jaką pełnią poszczególne elementy budowy książki (15 minut).
Elementy budowy książki:
- okładka – pełni funkcję ochronną, ale również ozdobną i reklamową, powinna być atrakcyjna i czytelna, zawiera imię i nazwisko autora/autorów oraz tytuł,
- strona tytułowa – zawiera imię i nazwisko autora/autorów, tytuł, miejsce wydania i rok, a także nazwę wydawcy,
- tekst główny – treść opowiadania, składa się z zapisanych kartek, podzielony na rozdziały, może być uzupełniony ilustracjami,
- spis treści – przeważnie znajduje się na końcu książki, zawiera tytuły rozdziałów
- Przedstawienie przez nauczyciela zadania do wykonania i określenie czasu pracy najlepiej w formie gotowej instrukcji, do której uczniowie mogą zajrzeć w trakcie pisania (5 minut).
DZISIEJSZE WYZWANIE
1. Na podstawie 9 kadrów filmowych wymyśl opowiadanie. Skorzystaj z wiedzy na temat budowy opowiadania i książki.
2. Zachowaj kolejność wydarzeń, w tym podział na wstęp, rozwinięcie i zakończenie.
3. Zastosuj odpowiednie elementy opowiadania.
4. Wymyśl tytuł.
5. Zaprojektuj okładkę.
6. Zredaguj stronę tytułową.
Przypomnienie!
Kadrem nazywamy zdjęcie zarejestrowane na klatce taśmy filmowej.
- Wykonanie zadania przez uczniów – jeżeli...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!