Dołącz do czytelników
Brak wyników

Humaniści kontratakują!

Artykuły z czasopisma | 29 listopada 2017 | NR 6
203

Media bardzo często bezmyślnie powielają stereotyp bezrobotnego humanisty. Narastające wzburzenie studentów i absolwentów tych kierunków sprawiło, że humaniści postanowili kontratakować!
 

Akcja „Humaniści kontratakują” przygotowana przez serwis Edulandia.pl i SWPS pokazała, że humaniści z pasją dobrze radzą sobie na rynku pracy. Co więcej, pracodawcy coraz chętniej ich zatrudniają. Zmieniają się także kierunki, które oferują uczelnie. Powstają nowe specjalizacje odpowiadające zapotrzebowaniu na rynku pracy. 

Sama akcja wywołała zmianę w dyskursie publicznym na temat studiów humanistyczno-społecznych w opozycji do negatywnej narracji. Celem było przełamanie stereotypów związanych z humanistyką, aby osoby stojące przed wyborem takich studiów mogły go dokonać świadomie, na podstawie merytorycznych argumentów, a nie tendencyjnych opinii. Kampania prowadzona była na rzecz grupy absolwentów studiów humanistycznych i społecznych oraz wartości humanistycznych.

Obserwując środowisko studenckie, zauważaliśmy niemerytoryczne ataki na kierunki humanistyczne i społeczne. Niestety media bardzo często bezmyślnie powielały stereotyp bezrobotnego humanisty. Narastające wzburzenie studentów i absolwentów tych kierunków sprawiło, że postanowiliśmy wprowadzić zmianę w dyskursie publicznym i wprowadzić pozytywną atmosferę wokół studiów humanistyczno-społecznych i studentów tych kierunków, opierając się na merytorycznym przekazie dotyczącym tych studiów oraz korzystając z wiedzy praktyków-mentorów w tej dziedzinie. 

Kampania prowadzona była na rzecz grupy studentów i absolwentów kierunków humanistycznych i społecznych oraz wartości humanistycznych. Chcieliśmy pokazać uczestnikom akcji, że nowoczesny humanista jest interdyscyplinarny, dostosowany do współczesnych realiów, zna naturę oraz potrzeby człowieka i potrafi efektywnie wykorzystywać swoją wiedzę i doświadczenie w praktyce.

Wiarygodnym źródłem szerzonych przez nas haseł i idei byli m.in. studenci i absolwenci, dlatego właśnie im oddaliśmy głos w ramach akcji „Humaniści kontratakują”. Chcieliśmy pokazać młodym ludziom, że w nowoczesny sposób wykształcony absolwent studiów humanistyczno-społecznych ma takie same szanse na rynku pracy, jak inni absolwenci, a czasami nawet większe. 

Kierunek humanistyczny – dobry wybór?

Wokresie największego edukacyjnego boomu studia humanistyczne i społeczne były jednymi z najpopularniejszych. Niestety, bardzo często maturzyści, wybierając takie studia, kierowali się modą, a nie odpowiednim rozeznaniem własnych zdolności czy perspektywami na rynku pracy. Ponadto w obiegowej opinii studia socjologiczne czy historyczne wydawały się łatwiejsze niż studiowanie na fizyce lub budownictwie. Właśnie ta nadreprezentacja doprowadziła do powstania krzywdzącego stereotypu „bezrobotnego humanisty”. I teraz ta grupa, która wcześniej w bezmyślny sposób wybierała studia i wciąż pozostaje bez pomysłu na siebie, zniekształca prawdziwy obraz absolwentów kierunków humanistycznych.

 

Humanista – czyli kto?

„Ideałem jest zrównoważony, zbalansowany człowiek, który potrafi wykorzystać wiedzę zarówno ze ścisłych, jak i humanistycznych dziedzin. Znam wielu ekonomistów czy inżynierów, których zafascynowała humanistyka. Większość ludzi nie ma jednak takich szerokich kompetencji, horyzontów i dlatego trzeba tworzyć multidyscyplinarne zespoły złożone zarówno z humanistów, jak i z technologów, inżynierów i ekonomistów. Współpracując, potrafią osiągnąć nadzwyczajne rezultaty” – mówi Piotr Voelkel, twórca idei Human Touch, właściciel Grupy Kapitałowej VOX oraz współzałożyciel szkół SWPS, SoF i WSNHiD.

 

Gorzej, jeśli początkowy „zdroworozsądkowy” wybór sprawi, że zmiana kierunku kariery będzie bardzo trudna. Z takim problemem boryka się wielu absolwentów studiów specjalistycznych, na przykład prawa. Agnieszka po ukończeniu prawa nie dostała się na aplikację i trudno jej znaleźć pracę 
w swoim zawodzie. Brak dodatkowych umiejętności (cały swój czas poświęcała na studiowanie) sprawił, że zamiast znaleźć ciekawą i dobrze płatną pracę (wydawałoby się, że po prawie to nic trudnego) ostatecznie poszła na inne studia, bardziej ogólne – humanistyczne.

Bycie humanistą wcale nie musi być problemem, o ile... 

Jak mówi Ilona Ciętka z Instytutu Rozwoju Osobistego „Sens”, na rynku liczą się dwa rodzaje kompetencji: twarde, które można zdobyć poprzez regularną edukację albo dodatkowe szkolenia i warsztaty, oraz miękkie – unikalne, których właściwie nie da się nauczyć: „Cały rynek zachodni bazuje na kompetencjach miękkich, takich jak praca w grupie i komunikatywność. O sukcesie w pracy decyduje pojedynczy człowie...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy