Egzamin ósmoklasisty – zadania zamknięte i otwarte. Co sprawia trudność uczniom?

Otwarty dostęp Egzamin z języka polskiego

Egzamin ósmoklasisty odbył się do tej pory dwa razy – w latach 2019 i 2020. Czy można już na tym etapie powiedzieć, co sprawia uczniom największy problem? Z pewnością to zależy od szkoły, a nawet od klasy. Ale ogólnie dostępne są również opracowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną sprawozdania po przeprowadzonych egzaminach1. Pokazują one między innymi, które zadania okazały się dla młodzieży łatwe, a które trudne. Przyjrzymy się właśnie tym drugim.

POLECAMY

 

Trudne zadania w latach 2019 i 2020

Zgodnie z zasadami określonymi w Informatorze o egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego od roku szkolnego 2018/20192, jedynie 30% zadań stanowią te o charakterze zamkniętym; aż 70% zadań to te o charakterze otwartym (przy czym warto pamiętać o tym, że aż 20 punktów na 50 można zdobyć za opowiadanie lub tekst o charakterze argumentacyjnym). Co – pomijając wypracowanie – sprawiło trudność uczniom w roku 20193?

  • Pierwsze problemy pojawiły się w związku z zdaniem nr 5, które dzieliło się na dwie części. Pierwsza z nich polegała na konieczności wyjaśnienia sensu wypowiedzi lisa z lektury Mały Książę: „Dobrze widzi się tyko sercem. Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu”. Poziom wykonania tego zadania wynosił aż 81%. Jednak część druga polecenia była już dla uczniów znacznie trudniejsza. Poziom wykonania spadł drastycznie – do zaledwie 62%. Tu należało wskazać lekturę, której bohater postąpił zgodnie z zacytowanymi w części pierwszej słowami lisa. Uczeń musiał wskazać tytuł książki, bohatera, a w uzasadnieniu wyboru podać sytuację ilustrującą...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy