Aktywne nauczanie i uczenie się kluczem do sukcesu

Praktyczny Przewodnik Nauczyciela

„Idealne dla zdrowia mózgu jest połączenie zarówno ćwiczeń fizycznych, jak i umysłowych z kontaktami społecznymi”. Taką tezę stawia Arthur Kramer – profesor na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Illinois. Jego zdaniem nie istnieje jeden warunek dobrej kondycji mózgu. Aktywność zarówno fizyczna, jak i intelektualna ma wpływ na to, jak funkcjonujemy. Jak zatem pracować z uczniami, aby zarówno nauczanie, jak i uczenie się przynosiło wymierne efekty?

Jaka aktywność rzeźbi mózg?

Kramer podkreśla, że wciąż zbyt mało wiemy na temat wzajemnego oddziaływania genomu i środowiska, żeby móc rekomendować konkretne aktywności dla poszczególnych osób, ponadto nigdy nie jest możliwe ustalenie jednego ogólnego rozwiązania, które będzie receptą dla każdego. Potrzeba różnorodnych rozwiązań, ponieważ ludzie są różni i mają różne potrzeby. Niewątpliwie jednak podstawą dbania o stan swojego mózgu jest prowadzenie życia pozbawionego używek, zapewnienie organizmowi odpowiedniej ilości i jakości snu, zbilansowanej diety, aktywności fizycznej oraz intelektualnej, a także życia towarzyskiego. 
Na funkcjonowanie naszego mózgu wpływa codzienny styl życia. Warto więc przyjrzeć się, jak wyglądają nasze kolejne dni, tygodnie, miesiące. Ile czasu spędzamy biernie, a ile będąc w ruchu; ile zjadamy pustych kalorii, a ile zdrowych zbilansowanych posiłków; ile wysiłku intelektualnego podejmujemy, a także jaka jest jakość naszych relacji z innymi ludźmi. To wszystko, czym karmimy nasz organizm, składa się na naszą codzienną dietę, która albo sprzyja dobrej kondycji mózgu, albo zaburza jego prawidłowe funkcjonowanie. 
Zdaniem badaczy, by być aktywnym fizycznie, należy ćwiczyć co najmniej trzy razy w tygodniu przez 30–60 minut, przy czym nie chodzi tu o wyczerpujące treningi, ale o umiarkowany wysiłek aerobowy (kardio), który ma przeważnie niewielką lub średnią intensywność, np. jazda na rowerze, bieganie. Należy przy tym pamiętać, że nie każda aktywność jest ćwiczeniem aerobowym. Inny wpływ na nasz organizm będzie miał wolny półgodzinny spacer z psem, a inny półgodzinny trening na bieżni w tempie np. 5,5 km/h przy nachyleniu powierzchni 3%, który zwiększy liczbę uderzeń serca i oddechów, co nie wystąpi podczas wolnego spaceru. Ważne jest, by dorośli własnym przykładem kształtowali w młodych ludziach nawyk wykonywania regularnych ćwiczeń aerobowych. Siedzący tryb życia, coraz częściej spotykany...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy