W majowym wydaniu czasopisma Polonistyka poruszamy temat wykorzystania sztucznej inteligencji na lekcjach języka polskiego. Temat związany ze sztuczną inteligencją budzi ostatnio wiele emocji. Bywa ona demonizowana, charakteryzowana jako zagrożenie dla bezpieczeństwa cyfrowego, edukacji, a nawet pokoju na świecie. W futurystycznych wizjach jawi się nie jako posłuszny cyfrowy byt wykonujący polecenia człowieka, ale jako humanoidalna świadomość wyłamująca się spod protekcji kreatora – człowieka. Jednak jest to element rzeczywistości, z którym od dawna współistniejemy. Sztuczna inteligencja to nic innego jak programy, które są zainstalowane w naszych komputerach, samochodach, telefonach, lodówkach. Czy jest więc się czego bać? Czy może warto nauczyć się żyć z nią w symbiozie i z pomocą krytycznego myślenia weryfikować jej aktywność i wpływ na nasze działania edukacyjne? Zapraszamy do lektury!