Film jako przestrzeń (auto)terapii Twórczość Romana Polańskiego w perspektywie psychologicznej

Temat numeru

Przedmiotem jednej z lekcji ze starszymi klasami szkół średnich może być analiza potencjału (auto)terapeutycznego wybranych filmów Romana Polańskiego z punktu widzenia badań nad procesami poznawczymi i komunikacją artystyczną.

POLECAMY

Rozważania należy wówczas skoncentrować wokół pytania: czy np. filmy Dziewiąte wrota (1999) oraz Pianista (2001) mogą pełnić funkcję autoterapeutyczną dla twórcy i filmoterapeutyczną dla odbiorców? Celem tak pomyślanych zajęć jest wykazanie, że twórczość Romana Polańskiego – niezależnie od biograficznych uwarunkowań – generuje mechanizmy poznawcze i emocjonalne, które sprzyjają refleksji, integracji doświadczeń oraz wytwarzaniu znaczeń istotnych z perspektywy psychologicznej.

Przyjęta perspektywa metodologiczna opiera się na analizie komunikacji, która umożliwia opis relacji między przekazem artystycznym, jakim są wybrane filmy, intencjonalnością nadawcy (twórca) oraz aktywnością interpretacyjną odbiorcy. W tym ujęciu dzieło filmowe stanowi nie tylko artefakt estetyczny, ale także medium psychologicznej autointerpretacji i narzędzie wzmacniające procesy poznawcze i emocjonalne u widzów.

Analiza Dziewiątych wrót pozwala wskazać obecność struktur narracyjnych odwołujących się do symboliki inicjacyjnej i konfrontacji z archetypicznym wymiarem zła, co otwiera przestrzeń dla interpretacji terapeutycznych w wymiarze symbolicznym i egzystencjalnym. Z kolei Pianista ukazuje dramat traumy jednostkowej i zbiorowej, oferując widzowi możliwość przepracowania lęku i empatycznej identyfikacji z losem bohatera, a zarazem stanowiąc formę autoterapeutycznego powrotu reżysera do doświadczeń granicznych.

Wnioski wskazują, że filmy Romana Polańskiego mogą być postrzegane jako medium terapeutyczne w dwóch wymiarach. Pierwszym – jako autoterapii twórcy, który przez działalność artystyczną dokonuje symbolicznej integracji doświadczeń biograficznych, drugim – jako filmoterapii odbiorców, którym oferują one możliwość refleksyjnej konfrontacji z doświadczeniem traumy, zła i przetrwania. Pomyślnie przeprowadzona lekcja potwierdza tym samym tezę, że sztuka audiowizualna – rozumiana jako proces komunikacyjny – stanowi istotne narzędzie zarówno edukacji, jak i wsparcia psychologicznego.

Wstęp

Zrozumienie siebie sprzyja zrozumieniu otac...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania języka polskiego.

Otrzymuj co 2 miesiące gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia oraz jak angażować uczniów i podnosić ich aktywność.

710 artykułów online
12 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
75 numerów archiwalnych
132 karty pracy
40 autorów – specjalistów
Czasopismo Polonistyka • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI