Lapbook, ale o co chodzi?
Lapbook, czyli tzw. książka na kolanach, to nic innego jak papierowa teczka (albo odpowiednio duży arkusz sztywnego papieru, odpowiednio złożony), wewnątrz której zamieszczamy informacje. Należy jednak pamiętać, że siła tej formy pracy tkwi w wielości możliwości i różnorodności elementów. Prawdą jest, że najlepiej podać uczniom kryteria, zgodnie z którymi powinni pracować (wytyczne znacznie ułatwiają np. dokonanie selekcji informacji). To jednak do młodych ludzi należy wybór ostatecznego kształtu pracy.
Załóżmy, że stawiamy przed uczniami zadanie powtórzenia informacji dotyczących Wesela Wyspiańskiego. Mamy jeszcze w pamięci, jak wiele wysiłku kosztowało i nas, i uczniów omówienie meandrów tego dramatu symbolicznego. Kto był kim i dlaczego pojawił się w takim a nie innym momencie. A do tego połączenie dwóch światów: inteligencji i chłopów. W szale przedmaturalnych powtórek nie ma czasu ani miejsca, by o wszystkim mówić znów szczegółowo. Ale wspomnieć choćby o najważniejszych zagadnieniach warto by było.
W takiej sytuacji opracowanie przez uczniów własnych lapbooków lekturowych jest doskonałym rozwiązaniem. Możemy spokojnie zaproponować taką formę pracy w ramach lekcji odwróconej. Młodzi ludzie zbierają wiadomości, którymi dzielą się na zajęciach. Można też tak zorganizować tok zajęć, by dodatkowo poćwiczyć publiczne wystąpienia (prosząc, by uczniowie omówili...