Warto podkreślić, że myślenie projektowe stanowi zorganizowany, zespołowy proces tworzenia. Na czym polega ta metoda?
POLECAMY
■ Po pierwsze – pozwala precyzyjnie, w niedługim czasie przemyśleć i stworzyć koncepcje, które pozwolą wybrać najkorzystniejsze rozwiązania.
■ Po drugie – motywuje do skrupulatnych i gruntownych poszukiwań na wielu płaszczyznach.
■ Po trzecie – stymuluje rozwój potencjału pracowników, uczniów i placówki.
■ Po czwarte – pozwala dostrzegać niezauważalne dotąd zasoby.
■ Po piąte – napędza do działania i rozwija umiejętności i twórczy potencjał nauczycieli i uczniów.
■ Po szóste – jest uniwersalna, ponieważ w jej ramach można tworzyć strategie dotyczące różnych obszarów funkcjonowania placówki. Myślenie projektowe może być wykorzystane przez radę pedagogiczną w celu rozwiązania pojawiających się problemów wychowawczych, stworzenia oferty zajęć dodatkowych po przeprowadzonej diagnozie, tworzenia programów. Wspólna praca rady pedagogicznej w większym stopniu wpływa na identyfikowanie się z uczniem. Może być również wykorzystywana przez samych uczniów.
■ Po siódme – stanowi realne wsparcie w konstruktywnym rozwiązywaniu problemów na różnych płaszczyznach.
Przed przystąpieniem do realizacji tego modelu należy:
■ Przekazać stosowną wiedzę na temat metody design thinking wszystkim członkom społeczności szkolnej.
■ Zainicjować rozmowę na ten temat podczas spotkania rady pedagogicznej.
■ Powołać zespół projektowy. Jego członków można wyłonić z jednej klasy, z grona nauczycieli, z różnych klas, z całego zespołu szkolnej społeczności. Pamiętaj, aby osoby te charakteryzowały się zróżnicowanymi kompetencjami, wiekiem itp. Mniej liczny zespół zapewnia efektywniejszą pracę. Skład zespołu jest zależny od wyzwania projektowego oraz wieku uczniów. W przypadku starszych grup wiekowych w szkole ponadpodstawowej uczniowie w zasadzie mogą uczestniczyć w każdym z zespołów niezależnie od obszaru. W innych przypadkach należy grupować zespoły zgodnie z potrzebami.
■...