Franciszkańska prostota gwarantuje ucieczkę od patosu w stronę znanej i uznanej codzienności gwarantującej bezpieczeństwo. O sprawach ważnych poeta potrafi mówić językiem nieskomplikowanym, codziennym. W całą jego twórczość wpisana została obrona przed patetyczną zarozumiałością słowa. Potwierdza ją uwaga zanotowana przez Jerzego Kwiatkowskiego: W poezji współczesnej nie sposób posługiwać się wysokim stylem, w którym każdy czytelnik „wietrzy fałsz”. Adresata swoich utworów chce autor Powrotu Andersena uchronić przed wspinaniem się na koturny zarozumiałych wyrazów, więc rezygnuje z tego, co nieautentyczne, bo – jak mówił – razi go błyszczące nowatorstwo i nie lubi wierszy, które są układaniem słów.
POLECAMY
Pogląd ten pojawia się również jako poetycki, warsztatowy autokomentarz:
Postanowiłem pracować nad tym
żeby pozbyć się
byka retoryki
wazeliny stylizacji
galanteryjnych pauz
wypucowanej składni
lirycznego śmietnika
żeby zimą przyklęknąć
i przynieść niewykwalifikowaną ręką
baranka śniegu.
Uśmiech transcendencji
Na czym więc polega fenomen zjawiska zwanego poezją Jana od Biedronki?5 Do jakiego świata zostaje zaproszony przez poetę czytelnik, że akceptuje tę rzeczywistość i chętnie do niej wraca?
Cechą charakterystyczną twórczości Jana Twardowskiego jest nowe podejście do znanego i powszechnie funkcjonującego podziału świata na sferę sacrum i profanum. Sacrum kojarzy się ze sfer...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!