Dołącz do czytelników
Brak wyników

Polski na czasie , Otwarty dostęp

8 lipca 2019

NR 31 (Lipiec 2019)

Lekturowy bigos, czyli komiks na lekcji języka polskiego

0 301

Przysłowie chińskie mówi, że jeden obraz jest wart więcej niż tysiąc słów. Nie można się z tym nie zgodzić. Bodziec obrazkowy jest szybciej i łatwiej „przyswajalny” zarówno przez uczącego się, jak i przez czytelnika. Dlaczego więc nie wykorzystać go na lekcjach języka polskiego? Zachęcam do zabawy i nauki z komiksem w roli głównej!

Pomysły na wykorzystanie komiksu Kajko i Kokosz. Szkoła Latania Janusza Christy na lekcjach języka polskiego:

1 Zapraszam do ogrodu!


answergarden.ch to niebanalna strona i niebanalny sposób na rozgrzewkę na początku każdej lekcji. Tym razem ta strona pomoże nam podczas wprowadzenia w świat przedstawiony w komiksie Kajko i Kokosz. Szkoła Latania. Podajemy uczniom adres strony internetowej, którą muszą włączyć. Brzmi ona następująco: //answergarden.ch/944237. Po kliknięciu każdy z uczniów, na dostępnych sobie urządzeniach (telefon, tablet, laptop, komputer), przeniesiony zostaje do strony, na której widnieje hasło: „Kajko i Kokosz. Szkoła Latania”. Zadaniem uczniów jest dopisanie (w pustym polu) swoich skojarzeń z lekturą. Mogą to być nazwy bohaterów, miejsca, przedmioty, rekwizyty, cechy wyglądu czy cechy charakteru. – Krótko mówiąc, wszystko to, co kojarzy się danemu uczniowi z przeczytanym komiksem. Nauczyciel na monitorze interaktywnym lub na tablicy wyświetla tę samą stronę i odświeża ją co jakiś czas, aby zauważalne były nowe odpowiedzi uczniów. Na stronie widoczna będzie chmura wyrazowa, która zbierze wszystkie propozycje wpisane przez uczniów. 

2 Patyczaki w roli głównej!


W rolę bohaterów komiksu wcielają się narysowane patyczkowe ludziki, tak zwane „patyczaki”. Uczniowie na jednej kartce A4 rysują „patyczaki”. Docelowo u każdego ucznia ma powstać grupa siedmiu najważniejszych bohaterów z komiksu. Proponuję, aby byli to: Kajko, Kokosz, Mirmił, Jaga, Łamignat, Lubawa, Hegemon, jednak każde dziecko podejmuje decyzję co do wyboru bohaterów samodzielnie.

Pierwsza część zadania polega na rysowaniu ich sylwetek, cech oraz atrybutów. Druga część zadania polega na dopisaniu do każdego bohatera wypowiedzi dla nich charakterystycznych, czyli powiedzonek, w „komiksowe chmurki”. Po stworzeniu przez każdego ucznia siedmiu postaci, należy je powycinać razem z wypowiedziami. Uczniowie pracują w parach. Układają swoich bohaterów na dużej karcie (najlepiej blok formatu A3 lub A2), tworzą do nich dialogi i przyklejają ich. Zadaniem dodatkowym jest stworzenie scenerii (las, domy, gród, rzeka, ptaki, chmury, słońce) wokół powstałych „patyczaków” i ich rozmów.

3 Zwerbalizuj to!


W „komiksowe chmurki” uczniowie wpisują powiedzonka siedmiu bohaterów komiksu. Przytoczono dosłowne ich wypowiedzi mają charakter mowy niezależnej. Uczniowie na dole postaci podpisują obrazki, tworząc dialog, np.: 

Druga część zadania polega na transformacji z mowy niezależnej na mowę zależną. Ta druga polega na przytoczeniu czyjejś wypowiedzi w sposób niedosłowny, czyli w postaci zdania podrzędnego dopełnieniowego, np.:

Mirmił powiedział do żony, że dzisiaj jest brzydka pogoda. Jego małżonka odpowiedziała, że kolejnego dnia będzie słońce. 


4 Po MOJEMU… 


…czyli tworzenie komiksu „po uczniowskiemu”. Pierwsza część zadania polega na napisaniu w parach przez uczniów planu wydarzeń do treści komiksu. Ma on być w formie równoważników zdań. Nie może powstać więcej niż sześć punktów. Opcjonalnie, aby napisać po dwa na wstęp, na rozwinięcie i na zakończenie, czyli należy do każdego elementu kompozycyjnego dopasować po dwa wydarzenia kluczowe z punktu widzenia fabuły. 

Przykładowy plan wydarzeń: 

  • Zaklęta moc fujarki.
  • Zakaz wejścia do grodu.
  • Nocna warta.
  • Latanie na miotle w Wyższej Szkole Latania.
  • Napaść na gród.
  • Uczta.

Drugim warunkiem tego zadania jest to, że nie wolno w planach podawać imion bohaterów. Zadaniem uczniów jest stworzenie swojego – autorskiego komiksu w odniesieniu do bazowych punktów wcześniej stworzonych, ale bez związku z wydarzeniami i z akcją komiksu Kajko i Kokosz. Szkoła Latania. Uczniowie mają za zadanie narysować i dopisać dialogi do bohaterów na bazie fabuły zrozumianej i omówionej w klasie. 


5 ZZB, czyli „zabawa z bohaterami”


Zadanie ucznia polega na dopasowaniu imion poszczególnych bohaterów komiksu Kajko i Kokosz. Szkoła Latania do ich cech charakterystycznych oraz typowych dla nich zachowań. Pierwsza część zadania to połączenie ze sobą odpowiednich elementów, druga natomiast to stworzenie historyjki obrazkowej do wydarzeń, które przytrafiły się każdemu bohaterowi. Dzięki temu ćwiczeniu uczniowie będą osadzeni w świecie przedstawionym oraz nauczą się rozróżniać, czasem mylone przez nich, postaci, bohaterów komiksu (załącznik 1.).


6 Po imieniu do kłębka…


Zadaniem uczniów jest wypisanie cech charakteru i wyglądu oraz zredagowanie krótkich opisów do bohaterów komiksu. Mogą to wpisać do zeszytu w kilku kolumnach, mogą to również zrobić na karteczkach samoprzylepnych. Należy to napisać tak, jakby miało to być hasło do krzyżówki. Zadaniem kolejnego ucznia jest odgadnięcie, o jakim bohaterze jest mowa. Mogą to być hasła typu: niski; odważny i inteligentny; lata na miotle; nosi ze sobą maczugę; jest tchórzliwy; lubi jeść w spokoju; potężna figura; włada mieczem; rudy wąsik; przebiegły; nie ma włosów na głowie.

Nauczyciel przynosi na lekcję włóczkę. Po długości sali rozkłada siedem (możliwie jak najdłuższych) kawałków, czyli siedem tras siedmiu bohaterów: Kajka, Kokosza, Mirmiła, Jagi, Łamignata, Lubawy i Hegemona. Zadanie dla uczniów polega na przydzieleniu kartek z napisanymi przez siebie cechami do odpowiednich bohaterów, dzięki czemu powstaną bardzo bogate w wartość merytoryczną charakterystyki postaci z komiksu. 
Zadanie właściwe polega na napisaniu charakterystyki wybranego przez siebie bohatera. Nauczyciel przypomina budowę i kompozycję tej formy wypowiedzi, aby uczniowie mogli uporządkować swoją wiedzę i by dzięki temu było im łatwiej stworzyć wymaganą pracę pisemną. Dla ułatwienia, nauczyciel rysuje na tablicy wielki ślad ręki. Uczniowie mogą w zeszytach odrysować kształt...

Artykuł jest dostępny dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy