Co to jest miłość? Jakie może mieć oblicza? Jak często legendy mówią o miłości? Jakie ma ona znaczenie w poszczególnych tekstach? Czy jest motywem ważnym, czy może jest traktowana marginalnie? Które z opisanych uczuć przetrwało próbę czasu, a które skończyło się szybko, może nawet tragicznie? Mając na uwadze te pytania, uczniowie czytają wrocławskie legendy1. Projekt przeznaczony jest dla starszych klas szkoły podstawowej2 – zakłada samodzielną, wnikliwą analizę niełatwych tekstów literackich oraz przekład intersemiotyczny, którego odbiorcami mogą być najmłodsi uczniowie szkoły.
POLECAMY
Cele |
|
Czas trwania | 1 miesiąc |
Liczba i wiek uczestników | 1 klasa VII lub VIII |
Materiały dydaktyczne |
|
Narzędzia TIK (opcjonalnie) | Dowolny program umożliwiający wspólne notowanie (np. Lino, Padlet), generator drużyn online. W zależności od przyjętych przez uczniów metod pracy: sprzęt do nagrywania, montażu i odtwarzania filmów i in. |
Harmonogram
W tabelce poniżej opisane zostały zadania do wykonania przez klasę i opiekuna z podziałem na etapy. Szczegółowe omówienie etapów znajduje się w dalszej części tekstu.
Zadania | Data realizacji | Etapy wykonania zadań | |
1. | Przygotowanie do projektu (45 minut) |
Podział uczniów na (najlepiej) 7-osobowe grupy. | |
Rozmowa o uzdolnieniach i zainteresowaniach. | |||
Powtórzenie wiadomości o legendzie. | |||
Określenie celu: szukanie i analiza motywu miłości w legendach; stworzenie własnego dzieła na ich podstawie. | |||
Przydzielenie uczniom materiałów do czytania. | |||
2. | Zdobywanie wiedzy, dzielenie się wiedzą; planowanie dalszych działań (2 x 45 minut) |
Czytanie samodzielne. | |
Rozmowa o motywie miłości. | |||
Notowanie spostrzeżeń w sposób widoczny dla wszystkich. | |||
Wyciąganie wniosków z lektury. | |||
Analiza tangramów. | |||
Przedstawienie planów pracy przez poszczególne grupy. | |||
Zebranie propozycji podsumowania działań. | |||
3. | Praca nad przekładem intersemiotycznym | Tworzenie dzieł (np. wystawy, przedstawienia, kamishibai, filmów i in.) przez uczniów (w szkole lub poza szkołą – do uzgodnienia). | |
4. | Podsumowanie projektu | Organizacja spotkania czytelniczego dla najmłodszych. | |
5. | Ewaluacja (15 minut) |
Rozmowa o mocnych i słabych stronach projektu oraz o tym, jak... |