Dołącz do czytelników
Brak wyników

Otwarty dostęp , Praktyczny Przewodnik Nauczyciela

15 stycznia 2021

NR 39 (Styczeń 2021)

Innowacyjnie podczas dyskusji – jak wykorzystać Flipgrid w nauczaniu?

0 170

Zmieniająca się z dnia na dzień sytuacja i kolejna ”„edycja” zdalnego nauczania spowodowały, że wielu z nauczycieli wyszło ze strefy komfortu, której granice wytyczały ściany sali lekcyjnej. Sama również początkowo poczułam się zagubiona, choć śmiem się nazywać TIK-ową nauczycielką, której nie są obce aplikacje i narzędzia dostępnie w sieci. Zdalne nauczanie sprowokowało mnie do wytężonych poszukiwań, by moje lekcje były nie tylko efektywne pod względem osiągania celów lekcji, lecz także ciekawe oraz motywujące dla dzieci i młodzieży. I, co najważniejsze, by każdy z moich uczniów brał w nich aktywny udział, a nie był jedynie biernym słuchaczem lub czarnym kwadracikiem podczas połączenia online.
Myśląc o tym, jak wykorzystać obecność uczniów i uczennic w sieci oraz jak z ich zamiłowania do tworzenia filmów, robienia zdjęć, komentowania postów kolegów i koleżanek uczynić atut, zdecydowałam się na poszukiwania narzędzi online, które mogłyby sprawić, by moi podopieczni ucząc się, nie rezygnowali z tego, co tak naprawdę lubią. 
Jednym z takich narzędzi jest zdecydowanie Flipgrid: https://info.flipgrid.com, który możemy pobrać na iOS i Android, co więcej, bardzo łatwo można to narzędzie zsynchronizować z Google Classroom i Microsoft Office. Flipgrid to prosta w obsłudze, intuicyjna platforma, dzięki której możemy prowadzić z naszymi uczniami i uczennicami dyskusję w formie krótkich filmów wideo. Tworząc prostą definicję platformy Flipgrid, stwierdzam, że zaczynamy od wprowadzenia tematu do rozmowy, by następnie udostępnić klasie link lub kod dostępu. Uczniowie i uczennice odpowiadają nam poprzez nagranie odpowiedzi, co powoduje, że seria krótkich filmików zamienia się łatwo w klasową dyskusję. Dużym atutem narzędzia jest zdecydowanie to, że nasi podopieczni nie muszą się rejestrować na platformie, czyli nie muszą posiadać własnego konta, korzystają jedynie z linku lub kodu dostępu, który otrzymują od swojego nauczyciela. 
Nauczyciel zakładając konto jako edukator, może od razu powiązać je na platformie Flipgrid z kontem Google lub Microsoft, co z pewnością ułatwia korzystanie – nie ma konieczności zapamiętywania kolejnych loginów lub haseł, a konfiguracja jest niezwykle prosta, co więcej, to właśnie z tych narzędzi korzystamy jako nauczyciele najczęściej w pracy zdalnej. 
Po założeniu konta zakładamy zakładki dla naszej klasy. Klikając Ad New Grid, możemy zaobserwować pojawienie się zakładki informującej nauczyciela, że za chwilę stworzy Grid, czyli przestrzeń dla danej klasy do prowadzenia dyskusji. Po kliknięciu na Start my grid zostajemy przeniesieni do zakładki Let’s Make a Grid! i okazuje się, że kolejnym krokiem jest podanie tematu dyskusji. Narzędzie sugeruje na przykład Language Arts, Hour 1 jako temat, podpowiadając nam jednocześnie, jak może wyglądać proponowany przez nas wątek. Pamiętajmy, że jest to jedynie propozycja sugerująca nam, co możemy wpisać, tytułując naszego Grida. Temat naszej dyskusji określamy, korzystając z 45 znaków. Do naszego Grida możemy dodać filmik z serwisu YouTube/Vimeo lub ciekawe zdjęcie zachęcające do dyskusji, link do interaktywnego turnieju stworzonego w Kahoot.it.
Następnie należy wybrać, w jaki sposób dodajemy uczniów w narzędziu; można to zrobić, wykorzystując uczniowskie szkolne konta Microsoft lub Google, a jeśli takowych nie posiadają, nauczyciele korzystają z możliwości stworzenia unikalnej „flipgridowej” legitymacji dla każdego ucznia, dodając im własne identyfikatory (imię i nazwisko, ewentualnie numer itp.). Najprostszą i najczęściej dostępną możliwością jest to, że nauczyciel zaprasza swoich podopiecznych do dyskusji na platformie Flipgrid poprzez link, który generowany jest od razu poprzez system w momencie, gdy inicjator dyskusji, nauczyciel, wybiera temat do rozmowy. Po kliknięciu na Next, zostajemy przeniesieni do zakładki, gdzie dodajemy naszych uczniów, podając ich imiona, nazwisko, wiek oraz ID ucznia, którym może być na przykład numer w dzienniku; ważne jest to, że wystarczy samo imię i nazwisko ucznia, jednakże wtedy system nadaje uczniowi numer jako jego ID. W każdej chwili nauczyciel ma możliwość edytować listę uczniów, dodając kolejnych bądź usuwając wcześniej dodanych. Po kliknięciu na Next otrzymujemy listę klasy w narzędziu Flipgrid, a przy nazwisku każdego z naszych podopiecznych znajduje się kod QR, który możemy z łatwością pobrać i wydrukować, a następnie rozdać lub wysłać uczniom i uczennicom, którzy po zeskanowaniu kodu zostają przeniesieni na platformę i zaproszeni do dyskusji. Uczniowie i uczennice mają możliwość wzięcia udziału w dyskusji, korzystając z komputera stacjonarnego, na przykład wtedy, kiedy otrzymują od nauczyciela link zamiast kodu QR, wówczas, żeby dostać się na platformę, muszą wpisać ID nadane przez nauczyciela lub narzędzie. To, co widzą nasi podopieczni, jest niezwykle miłe dla oka – jest to tytuł dyskusji wraz z nazwiskiem jej inicjatora, informacja o tym, że mogą się przywitać poprzez nagranie filmiku z innymi uczestnikami dyskusji wymienionymi z imienia i przekazać jakąś ciekawą informację na swój temat. Jak to zrobić? Wystarczy nacisnąć zielony krzyżyk, aby rozpocząć nagrywanie filmu o długości 15 lub 90 sekund. Podczas nagrywania uczniowie i uczennice mogą dodawać emotikony, notatki, a także zrobić sobie selfie, które będzie identyfikatorem dla nagrania. Następnie uczniowie i uczennice tytułują swój filmik i po naciśnięciu Submit my video filmik zostaje dodany do dyskusji, a nauczyciel otrzymuje powiadomienie, które przychodzi na jego adres mailowy, że konkretny uczeń lub uczennica właśnie dodał/dodała materiał do dyskusji. Inni uczniowie mogą na niego odpowiedzieć. Do stworzonego Grida nauczyciel może dodawać pytania – wszystko po to, by zachęcić młodzież do ak...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy