Gwiezdne wojny w konstelacji popkultury

Praktyczny Przewodnik Nauczyciela
Temat lekcji O transmedialnej sadze i jej fandomie, czyli Gwiezdne wojny w konstelacji popkultury
Grupa wiekowa klasy VII–VIII szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowe
Czas realizacji 1 godzina lekcyjna
Zagadnienia edukacyjne
  • „Dawno, dawno temu w odległej galaktyce”... Gwiezdne wojny jako kanon filmowej kultury popularnej.
  • Pomiędzy kontynuacją a spin-offem, czyli o seryjności we współczesnej kulturze.
  • Z miłości do popkultury. Fandom jako szczególny typ odbiorców tekstów kultury.
  • Aluzja, nawiązanie, inspiracja. Popkulturowa intertekstualność jako forma gry z odbiorcą. 
  • Od Grumpy Cat do Baby Yody. Mem jako forma komunikacji w cyfrowym świecie.
Cele operacyjne Uczeń/uczennica:
  • zna podstawowe pojęcia związane z praktykami budowania literackich i filmowych uniwersów,
  • posiada świadomość uczestniczenia w tworzeniu procesów kulturowych,
  • wykazuje wiedzę o przejawach transmedialności współczesnej popkultury,
  • potrafi przeprowadzić analizę tekstu kultury w oparciu o jej intertekstualność,
  • rozumie konieczność zachowania i rozwoju literatury i kultury w życiu jednostki i społeczeństwa
Formy i metody pracy rozmowa kierowana, burza mózgów, dyskusja w grupie, praca w grupach
Pomocne dydaktyczne
  • sprzęt do wyświetlania materiałów filmowych,
  • «Gwiezdne wojny» w 2 minuty. Streszczenie 6 części Sagi (materiał Gazeta.pl), https://youtu.be/sKrHavhmXnQ,
  • The Force, 2011 (reklama samochodu VW Passat), https://youtu.be/YdZMypElBpo,
  • Kazik, Komandor Tarkin, https://youtu.be/RZoDUynviOk,
  • Krystian Saja, Mem, w: S. Iwasiów, J. Madejski (red.), Interpretatywny słownik terminów kulturowych 2.0, Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2017, s. 110–116, https://issuu.com/zcdn/docs/interpretatywny_s_ownik_termin_w_ku,
  • wybrane przez nauczyciela kadry z filmów, np. Gwiezdne wojny: Część V – Imperium kontratakuje i Gwiezdne wojny: Skywalker. Odrodzenie

Przebieg zajęć

POLECAMY

  1. Prequel, sequel i spin-off. Gwiezdne wojny w kręgu filmowych pojęć

Nauczyciel powitawszy klasę, na wstępie zapoznaje się z wrażeniami uczniów po seansie filmu Gwiezdne wojny: Skywalker. Odrodzenie. Czy widowisko spełniło ich oczekiwania? Która scena najbardziej zapadła im w pamięć? Czy czuli potrzebę utożsamienia się z którymś z bohaterów? 

Wskazówka: Biorąc pod uwagę, że uczniowie najprawdopodobniej znają poprzednie części sagi (Gwiezdne wojny: Przebudzenie Mocy oraz Gwiezdne wojny: Ostatni Jedi), prowadzący może pokierować rozmowę w stronę wyartykułowa...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI