Temat lekcji |
O transmedialnej sadze i jej fandomie, czyli Gwiezdne wojny w konstelacji popkultury |
Grupa wiekowa |
klasy VII–VIII szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowe |
Czas realizacji |
1 godzina lekcyjna |
Zagadnienia edukacyjne |
- „Dawno, dawno temu w odległej galaktyce”... Gwiezdne wojny jako kanon filmowej kultury popularnej.
- Pomiędzy kontynuacją a spin-offem, czyli o seryjności we współczesnej kulturze.
- Z miłości do popkultury. Fandom jako szczególny typ odbiorców tekstów kultury.
- Aluzja, nawiązanie, inspiracja. Popkulturowa intertekstualność jako forma gry z odbiorcą.
- Od Grumpy Cat do Baby Yody. Mem jako forma komunikacji w cyfrowym świecie.
|
Cele operacyjne |
Uczeń/uczennica:
- zna podstawowe pojęcia związane z praktykami budowania literackich i filmowych uniwersów,
- posiada świadomość uczestniczenia w tworzeniu procesów kulturowych,
- wykazuje wiedzę o przejawach transmedialności współczesnej popkultury,
- potrafi przeprowadzić analizę tekstu kultury w oparciu o jej intertekstualność,
- rozumie konieczność zachowania i rozwoju literatury i kultury w życiu jednostki i społeczeństwa
|
Formy i metody pracy |
rozmowa kierowana, burza mózgów, dyskusja w grupie, praca w grupach |
Pomocne dydaktyczne |
- sprzęt do wyświetlania materiałów filmowych,
- «Gwiezdne wojny» w 2 minuty. Streszczenie 6 części Sagi (materiał Gazeta.pl), https://youtu.be/sKrHavhmXnQ,
- The Force, 2011 (reklama samochodu VW Passat), https://youtu.be/YdZMypElBpo,
- Kazik, Komandor Tarkin, https://youtu.be/RZoDUynviOk,
- Krystian Saja, Mem, w: S. Iwasiów, J. Madejski (red.), Interpretatywny słownik terminów kulturowych 2.0, Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2017, s. 110–116, https://issuu.com/zcdn/docs/interpretatywny_s_ownik_termin_w_ku,
- wybrane przez nauczyciela kadry z filmów, np. Gwiezdne wojny: Część V – Imperium kontratakuje i Gwiezdne wojny: Skywalker. Odrodzenie
|
Przebieg zajęć
- Prequel, sequel i spin-off. Gwiezdne wojny w kręgu filmowych pojęć
Nauczyciel powitawszy klasę, na wstępie zapoznaje się z wrażeniami uczniów po seansie filmu Gwiezdne wojny: Skywalker. Odrodzenie. Czy widowisko spełniło ich oczekiwania? Która scena najbardziej zapadła im w pamięć? Czy czuli potrzebę utożsamienia się z którymś z bohaterów?
Wskazówka: Biorąc pod uwagę, że uczniowie najprawdopodobniej znają poprzedn...