Temat: POLECAMY |
Czym jest opowiadanie? |
---|---|
Liczba jednostek lekcyjnych: |
2 godziny lekcyjne dla klasy 4 lub 5 szkoły podstawowej – wprowadzenie i tworzenie listów. |
Cele ogólne: |
Wprowadzenie formy opowiadania; dyskusja nad różnicami pomiędzy opowiadaniem |
Cele szczegółowe: |
• w zakresie wiedzy: |
Środki dydaktyczne: |
|
Metody pracy: |
|
Formy pracy: |
|
Lekcja pierwsza
Część wstępna (5 minut):
- powitanie uczniów,
- sprawdzenie obecności,
- zapisanie tematu lekcji na tablicy,
- krótkie omówienie celów lekcji.
Część właściwa (40 minut):
- Krótka burza mózgów na temat: Czym jest opowiadanie?
Propozycje uczniów i wskazówki nauczyciela. Pytania o to, jakie dzieci znają opowiadania i czy chętnie je czytają. Można odwoływać się do znajomości lektur omawianych we wcześniejszych latach: Czy W pustyni i w puszczy to opowiadanie? Tak? Nie? Dlaczego tak, dlaczego nie? Czy Anaruk, chłopiec z Grenlandii to opowiadanie? Zebranie informacji na tablicy. Kim jest bohater literacki? Czym jest fabuła? Kto jest głównym bohaterem ulubionego opowiadania uczniów? Pytanie o rolę dobrego tytułu. Jakie tytuły podobają się uczniom? Dlaczego uważają je za chwytliwe?
(Notatka w formie zbioru omawianych terminów z objaśnieniem w podpunktach – około 15 min).
- Praca w grupach. Podział dzieci na cztery grupy: każda
z grup będzie pracować nad schematem/zarysem jednego opowiadania osadzonym w jednym z opisanych światów.
– Średniowieczne, realistyczne miasto. Pozbawione wątków fantastycznych. W mieście stoi królewski zamek, klasztor, katedra, rynek z kamienicami oraz mnóstwo wąskich, ciasnych i krętych uliczek, w których łatwo się zgubić. W mieście odbywa się turniej rycerski. Zjeżdżają się mieszkańcy całego królestwa, różnych stanów. Uczniowie mogą uczynić głównym bohaterem dowolnego realnego mieszkańca (króla, rycerza, kupca, rzemieślnika).
– Obca planeta będąca bardzo podobna do Ziemi. Są na niej zarówno stałe lądy, jak i wyspy, oceany, morza, chmury itd. Jednak na planecie cały czas jest noc. Mimo to życie się rozwija, żyją rośliny i sporo gatunków zwierząt odmiennych od tych znanych na Ziemi. Dzieci mogą uczynić bohaterem jakiegokolwiek mieszkańca obcej planety (także zwierzęta) lub astronautów, którzy właśnie na nią przybyli.
– Miejscem akcji opowiadania jest miejscowość, w której znajduje się szkoła lub w której mieszkają uczniowie. W miejscu akcji właśnie powstaje nowe schronisko dla bezdomnych zwierząt. Tworząc opowiadanie, mogą przywołać obrazy znane im z codzienności, a bohaterem mogą uczynić siebie samych, swoich znajomych, turystów, nauczyciela, zwierzęta lub wymyśloną postać.
– Bezludna, tropikalna wyspa, na której nie ma żadnych zwierząt. Znajdują się tam jedynie rośliny i źródło pitnej wody ukryte wysoko w górach oraz jaskinie. W miejscu akcji właśnie pojawia się grupa rozbitków. Uczniowie mogą uczynić bohaterem dowolną, realistyczną postać (także samych siebie), k...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!