Co to jest dobro?

Scenariusz lekcji dla klasy I szkoły ponadpodstawowej

Akademia rozwoju nauczyciela

Cel lekcji – zrozumienie przez uczniów pojęć„wartość” i „norma”, w szczególności„wartość etyczna” i „norma etyczna” oraz różnicy pomiędzy „wartością” a „cechami” i „postawami”.

POLECAMY

Kryteria sukcesu edukacyjnego ucznia:
Uczennica/uczeń po lekcji będą potrafić:

  • samodzielnie zdefiniować pojęcia „wartości” i „normy”,
  • odróżniać „wartość” od „cech” i „postaw”,
  • podać przykłady: cech charakteru/działania, postaw, norm etycznych, realizacji wartości etycznej.

Przebieg zajęć

Faza lekcji 
(czas)  

Czynności nauczyciela  Czynności uczniów (czas) Materiały dla uczniów; 
formy pracy
Faza wstępna (10 min)  Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy i prosi, by wstali z miejsc, podeszli do zawieszonych na ścianach arkuszy oraz hasłowo odpowiedzieli na pytania, które się na nich znajdują; po 2 min prosi, by grupy zamieniły się stanowiskami i uzupełniły odpowiedzi w arkuszu, do którego podeszli; powtarza to przy kolejnych dwóch arkuszach, by każda grupa mogła podejść 
do każdego arkusza    
Uczniowie podchodzą do arkuszy na ścianach, wpisują odpowiedzi Środki: przygotowane wcześniej arkusze z pytaniami, pisaki;
forma: grupowa (grupy kilkuosobowe)
Faza właściwa lekcji (30 min) 
  • Nauczyciel prosi o ciche przeczytanie tekstu: „Wieloznaczność pojęcia wartości”.
  • Nauczyciel prosi o dopisanie trzech synonimów/wyrażeń bliskoznacznych dla pojęć: cecha, postawa, norma.
  • Nauczyciel prosi o samodzielne zdefiniowanie pojęcia „wartość”.
  • Nauczyciel wprowadza do lektury fr...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy