Kształcenie głosu i usprawnianie narządów zaangażowanych w produkcję dźwięków, a więc narządów: oddechowego, artykulacyjnego, fonacyjnego i słuchowego, powinno być elementem pracy każdej osoby wykorzystującej głos w swojej profesji. Dotyczy to także grupy zawodowej nauczycieli.
POLECAMY
Ważnym elementem wpływającym na podjęcie decyzji o wyborze zawodu nauczyciela powinny być badania foniatryczne oceniające predyspozycje głosowe przyszłego nauczyciela. Ocenie powinny podlegać:
- budowa anatomiczna narządu głosu,
- sposób pracy narządu głosu:
– oddychanie,
– artykulacja,
– fonacja,
- sposób pracy narządu słuchowego,
- koordynacja narządów współpracujących przy realizacji głosu,
- dykcja.
Mowa jest źródłem komunikacji, poznawania otaczającego nas świata. Nauczyciel w swojej pracy w ogromnym zakresie i wielu aspektach wykorzystuje ten element do rozbudzania ciekawości poznawczej swoich uczniów. Warto pamiętać, że istotne są tu nie tylko treści, które przekazujemy, ale też sposób, w jaki to robimy. Nauczyciel powinien zastosować potężne środki wyrazu, jakimi są cechy prozodyczne mowy: melodia, akcent, intonacja, tempo, siła, wysokość, barwa głosu.
Powstawanie głosu
Właściwa praca głosem, odpowiednia higiena głosu w istotny sposób wpływają pozytywnie na pracę nauczyciela. Czym jest emisja głosu? To wytwarzanie i wydawanie dźwięku powstającego przez skoordynowaną pracę narządów:
- oddechowego,
- fonacyjnego,
- artykulacyjnego.
W procesie oddychania, który jest czynnością od...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!