Serial Mój agent, czyli sztuka unikania nieporozumień

Temat numeru

Temat znaczenia public relations w kreowaniu kapitału symbolicznego artysty, choć nie należy do zagadnień narzucających się wprost, szczególnie w związku z cyklem „Korespondencja sztuk”, godny jest podjęcia. Odsyła bowiem do metafory „sztuki komunikacji”, która jest jedną z kluczowych umiejętności, jakie każdy młody człowiek chciałby posiadać. Warto więc zastanowić się w czasie zajęć dodatkowych (m.in. z języka polskiego, komunikacji) nad mechanizmami tworzenia tożsamości artysty i jego relacji  z otoczeniem. Celem takich zajęć jest wskazanie „artystycznych”, a więc niestandardowych, sposobów wpływania na zainteresowanie odbiorców konkretnym artystą aktorem czy wydarzeniem o charakterze kulturalnym z jego udziałem. Dobrym i atrakcyjnym przykładem, na bazie którego można zorganizować lekcję, może okazać się serial Mój agent (2021–2023) w reżyserii Julii Kolberger i Olgi Chajdas. 
Jest on polską wersją francuskiej produkcji Dix pour cent (Gdzie jest mój agent?), realizowanej w latach 2015–2020.

Nawet bardzo znani artyści aktorzy, jeśli bez większych przerw potrafią znaleźć nowe i unikatowe wartości, na bazie których będą budować versus odnawiać swój kapitał symboliczny, mogą na dłuższy czas stać się jednymi z centralnych i ważniejszych postaci sceny artystycznej w danym czasie i w danej przestrzeni. Dlatego kapitał symboliczny aktora artysty, aby mógł pozytywnie oddziaływać na otoczenie, musi być odpowiednio komunikowany za pomocą narzędzi public relations. 
W pierwszym etapie zadaniem lekcji będzie wskazanie znaczenia kapitału symbolicznego artysty aktora jako sumy posiadanych przez niego kapitałów. Artysta aktor o wysokim poziomie kapitału symbolicznego ma bowiem większą zdolność wpływania na opinię publiczną, jest postrzegany jako postać atrakcyjna i godna lepszego poznania. Szczególnie ważne jest to, że artysta aktor „przyciąga” kapitał intelektualny i klasę kreatywną, co przekłada się na szersze procesy rozwoju komunikacji społecznej. 

POLECAMY

Specjaliści od public relations w sektorze kultury muszą mieć, oprócz typowych cech profesjonalistów z tej branży, także świadomość potrzeby celowego, ale często nieoczywistego, prowadzenia działań wizerunkowych. Dlatego tak ważne jest już na początku ustalenie oczekiwań i zadań, którym trzeba z sukcesem sprostać. Nie zmienia to faktu, że aby wiedzieć, czym się należy w pierwszej kolejności zająć, trzeba zro...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI