Praca z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych na lekcji języka polskiego

Polski w praktyce

Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wymaga od nauczyciela sięgania po niestandardowe i kreatywne metody pracy, dostosowane do indywidualnych możliwości i trudności każdego ucznia. Kluczowe jest tworzenie atmosfery sprzyjającej nauce, uwzględniającej różnorodne style uczenia się oraz potrzeby emocjonalne dzieci i młodzieży.

Nauczyciel powinien stosować metody aktywizujące, wykorzystywać różnorodne materiały dydaktyczne, aby skutecznie wspierać rozwój dzieci i młodzieży. Istotne jest także budowanie motywacji i poczucia sprawczości uczniów, co sprzyja ich większemu zaangażowaniu w proces edukacyjny. 

POLECAMY

Podczas pracy z takimi uczniami należy pamiętać o: 

  • różnorodnych potrzebach – uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi mogą mieć różne potrzeby, ponieważ zmagają się z odmiennymi dysfunkcjami, np. problemami z koncentracją, ze spektrum autyzmu, z mutyzmem, dysleksją lub niedosłuchem, 
  • empatycznym podejściu/uważności – ważne jest empatyczne podejście do każdego ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, by sprostać jego specyficznym potrzebom i zapewnić mu odpowiednie wsparcie, 
  • wspieraniu rozwoju – konieczne jest zapewnienie uczniom dostępu do jakościowej edukacji, która pomoże im rozwijać umiejętności i osiągać sukcesy. 
     

W pracy z uczniami ze specjalnym...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI