Polonistyczne rozważania o kulturze i poprawności języka

Kompetencje komunikacyjne

Dwa poziomy normy językowej

Język w szkole – jak wszędzie – cechuje się dwupoziomowością. 
Z jednej strony mamy bowiem normę wzorcową, czyli tę, która obejmuje formy właściwe w każdej sytuacji, pożądane zwłaszcza w kontaktach oficjalnych i nieoficjalnych, a którą szczególnie pielęgnują nauczyciele poloniści. Wystarczy jednak przejść się w dowolnej szkole po korytarzu w czasie przerwy, by spostrzec, że spora część uczniów operuje głównie mową potoczną (tzw. norma użytkowa), a więc mniej rygorystyczną, charakterystyczną dla swobodnych kontaktów nieoficjalnych. Właściwie każdy z nas posługuje się w tego typu kontaktach mową potoczną. Nie jest to błąd...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy