Te wszystkie tematy wyznaczają przecież granice Lalki Prusa – jednej z niewielu polskich powieści, która właściwie nie ma granic. Zakochany w Izabeli Wokulski staje się też jakimś wzorcem miłości nieszczęśliwej, modelem zakochanego walczącego o uczucie, ale skazanego na klęskę. Miłość zatem w literaturze stanowi pretekst do opowiadania o ludzkim losie, miejscu człowieka w świecie, jego kondycji duchowej i socjologicznych uwarunkowaniach.
POLECAMY
Śmietnik miłosny na rynku wydawniczym
Jednocześnie motyw miłości na rynku wydawniczym to najgorszy rodzaj kiczu, różowo-czerwony zapychacz, „odmóżdżacz”, jakiego nie wytwarza żaden inny temat. Dzieje się tak dlatego, że miłość to jeden z najtrudniejszych wątków i szalenie trudno go przedstawić w tekście. A ponieważ jest to też najbardziej atrakcyjny temat (lubiany przez czytelników, a więc pozornie prosty do opracowania, dający szansę na wysokie honoraria autorskie), więc przyciąga wielu pisarzy i tak Nicholas Sparks, Katarzyna Michalak, Stephanie Meyer czy inni pisarze-pocieszyciele „zajeżdżają” miłość doszczętnie. Opowiadanie o miłości współcześnie to dziedzina najbardziej skonwencjonalizowana – wszystkie chwyty fabularne przerabialiśmy już po kilkaset razy, najbardziej też nieszczera i skomplikowana marketingowo, bo na sprzedawaniu miłości i naszych marzeń o wielkim uczuciu wszyscy chcą zarobić. Wydawnictwo obiecuje nam nowe emocje, wzruszenie, uniesienie, posmak grzechu, a jednocześnie publikuje powieść znanego autora, kolejny tom z cyklu, przeokładkowane wydanie klasyki, powieść pisaną na wzór bestsellerów (choćby wszystkie klony Pięćdziesięciu twarzy Greya). Nie ma więc żadnych nowych uczuć i uniesień, a jedynie inne opakowanie znanych już historii, powrót do ustalonych konwencji, w rzeczywisto...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!